30 July, 2012

10th Ramadhan

1st day Auni ke taska baru
pesanan aku pada new care taker tuh
mengalahkan hantar baby pas pantang
giler paranoid ..hahhaahh

pesanan paling wajib
+auni mandi air panas pagi2
+auni free diapers except on her nap time
+auni adalah penderita asthma(x ice,x peanuts )
+cara nak buat susu utk Auni

pagi nih bangun pukul 5am
siapkan makanan utk sahur
mujur semuanya tggu dipanaskan shj
bancuh teh seteko

lepas makan -- sambung tido balik sampai kul 6am
giler kelat mata
mmg tido lewat smlm
balik terawikh dr Masjid Sultan Mizan
dah pukul 1015pm
mengemas kain baju kanak2 -melipat kain baju sebakul
sedar2 dah pukul 11pm
mmg pantas masa berlalu
terus paksa mata utk tido

orang yang kenal aku
tahu yang aku nih mmg jenis tido awal
pukul 11pm tuh kira lewat sgt utk aku
muahahahahah!!

semalam lohkong telah bermurah hati
membelanja isteri terchinta barangan idamannya di IKEA
alhamdulillah..
dapat jugak island table yang kecik comel utk dapur cinonit itu
dan dapat jugak coffee table yang dok lama aim
barulah rasa semangat nak raya kan!!

thank you lalink
i lap you very much!!

after bonus rasanya nak g Ikea semula
nak beli karpet utk dining
sgt comel warna merah itu

apapun selamat berpuasa hari ke 10
alhamdulillah
setakat ini masih bertahan

* x tahu sampai pukul berapa Ain boleh bertahan puasa hari nih?

27 July, 2012

6.10am

pagi2 tadi lohkong kejutkan
tgk jam sekali imbas
terus turun bawah
bawak keluar lauk nak dimasak

last2 bawak masuk
keluarkan sardin
konon2 nak tumis sardin ajelah..

lepas tuh lohkong masuk dapor
tanya "nak masak apa"
orang mamai ni jawab "nak masak sardin"
"masak apanya- dah subuh nih "

tgk jam dah 615am
lailahaillah
overslept!!

gara2 layan citer WARIS sampai kul 11am
dan layan si Auni smp 1130am

sorry lohkong!!
x sengaja..

hopefully lohkong boleh bertahan
read: lohkong has gastritis & sahur is needed for him to avoid gastric attack

*biasalah kan..termissed sahur dlm bulan posa..mesti ada scene terover tido..setakat ini masih bertahan!!

-semalam sentap tgk tangan Auni lebam kena gigit kawan di Taska
 semoga hari nih xde scene lebam2 gitu lagik

-paip baru telah diganti semalam --alhamdulillah.walaupun kosnya agak mahal..tapi berbanding dgn keselesaan ,rela berhabis duit banyak tuh..

-yuran pendaftaran taska baru Auni telah dibayar.minggu depan Auni mula dok di taska baru.

-rasanya baru sesuai nak pusing Parkson cari kasut raya kanak2 dah nih..lega!!

alhamdulillah!!!

25 July, 2012

5 Ramadhan 1433H :(

stress !!

sebabnya tgk air macam xde kat rumah
tingkat atas langsung takde
air halus sgt alirannya sebelah bawah
kemungkinan besar paip luar yang bocor

dan sudah tentu kos membaiki melibatkan duit yang banyak
for sure budget will be burst out!!
+__+

bulan nih jugak masanya utk Auni bertukar taska
setelah aku baru shj discovered
memang rasa ralat sgt2!!
betapa kedekutnya taska itu
anak aku tak diberi breakfast setiap hari selama 7 bln lamanya
giler zalim!!
let say kalo anak aku balik lewat
no tea break for her -xde roti,xde biskut,xde mihun,xde cucur
macam taska lamanya di Ampang

padanlah tiap2 hari diorang lunch awal pukul 11am
dan tiap kali kalo aku tanyakan auni makan apa hr ni
dan Auni takkan ada jawapan lain selain NASI
budak kecik tak pandai menipu kan!!
kalo kat taska lama Ampang Indah
kalo aku tanya mesti dia sebut " bihun sup,nugget,coco crunch,roti telur"
ini semedang NASIK aje yang dia sebut
ini memang menyedihkan hati betul
since baru tahu 3 minggu ni & aku pun dah bayar utk July
dan tetiap hari mmg aku bekalkan auni breakfastnya
hari ni rezeki auni-mama goreng nasik
selalunya dia akan bawak koko-krunch & roti ke taska
sbb mama x smpt masak lain

so proceed tggl smp hjg bln nih
dan aku & lohkong bertekad utk tukarkan taskanya
as usual kos registration taska
agak mahal
inipun mujur owner taska tuh kira prorated start bulan 8-12
itupun dekat rm500
gulp*

apapun dua-dua tuh sama penting
anak & air
so bulan nih..masanya utk korek saving apa yang patut
kemujurannya kedua2nya jatuh pada bulan puasa
alhamdulillah..sejak bulan puasa
belanja kurang sikit dr biasa

apapun semoga Allah permudahkan
semoga dipermudahkan rezeki lain
semoga PM cepat2 umum bonus utk govt servant
moga2!!

amin...

23 July, 2012

she's getting bigger ,papa !!

last 2 week prior Ramadhan
kak ain ada sukan tadika di Stadium Salak Tinggi


tetiba aku yang sayu
cepatnya kamu membesar,anak
mama macam rasa baru sekejap kamu dilahirkan
baru sebentar kamu bertatih


time flies too fast , kan?








my cutie pie -my dignity- my love-my soul


semoga sentiasa jadi no 1 ok!!


victory runner




mama tak putus2 berdoa
semoga Allah memelihara kamu
dunia & akhirat
semoga Allah melindungi kamu
bilamana mama & papa tiada disisi kamu


semoga kamu jadi anak yang solehah
yang bertindak berpaksikan akal & bertiangkan agama
semoga jadi manusia yang memberi faedah pada manusia yang lain
semoga liku2 hidup kamu
x sesukar liku2 hidup mama & papa lalui dulu
amin..amin..amin..


mama & papa
sayang ain sangat2
jadi good girl ok !!

22 July, 2012

Kuih Lopes- kes ulang tayang :))


kan dah cakap
harus ulang tayang jugak kuih lopes nih
sempena iftar hari ke 2
baru jer siap masak

dan aku akan merepek step-step mudah 
nak buat kuih nih
ini utk Lea
yang bertanya resepi hari tuh

mula2 aku rendam 3 cawan pulut
selama 2 jam

pastuh aku tido

and then baru start proses seterusnya 

pulut + 3 cawan santan cair + sedikt garam + daun pandan + pewarna hijau -gaul sebati dlm loyang

sediakan pengukus lebih awal.make sure pengukus sudah panas- baru letak loyang yea

setelah dikukus 20 minit--sudah masak lopesnya !

sedia untuk di bentuk- kelapa putih + garam sikit utk step terakhir

aku guna acuan nih aje..kepal2- make sure padat & x relai nanti

gaul dgn kelapa putih yang dah dimasukkan garam sedikit tuh

taraaa...dah siap..
utk air gulanya
1/2 cawan gula merah
1 cawan gula putih
sehelai daun pandan- disimpul
air 4 cawan (ikut suka) 
didihkan smp gula hancur

sudah siap pon!!!

so selamat mencuba 
kuih yang amatlah yummy ini
dan sangat mudah ..

selamat berbuka kawan2 !!

20 July, 2012

new addition & Ramadhan :))

allolo tomei sgt2!!!






we have new addition in family
im just got a new nephew-baby boy!
wahhh sumer adik beradik sgt excited
sbb dah lama x mengulit baby kecik


sampai semalam berlarik2
nak cabut balik rumah
sbb tak sabar nak tgk baby kecik tuh


tapi as usual
x berani nak pegang baby
x smp 24 jam lagik ok..
sgt kecil..sgt bulat pipi dia
sgt merah..aiyokhhh mmg buat sasau skjp tgk baby org
jadiler..nak dpt baby lain xde pulak..


adik ipar start sakit pagi smlm pukul 3am
sanggup menahan sakit
sbb teringatkan anak2 nak sekolah..
tggu smp pukul 7am-siapkan anak2 mandi
dan shoot htr pg sekolah & taska masing2


otw ke  hospital putrajaya jalan sesak plak
almaklumlah awal pagi kan..sumer org kelam-kabut nak kejar punch card
mujur x terberanak dlm keta
smp hospital dah 8am-7cm dilated
x smp 20minit selamat bersalin -baby boy 3.42kg
dan petang semlm dah discharged

 
sgt jeles disitu
mudah sgt2!!


so haruslah setiap hari muka aku yang akan bertempek kat rumah adik tuh
sgt suka bau baby!!
sila berTabah adikku!!


balik ni nak terus ke rumah dia
tolong masak utk adik ipar
sbb mak dia jenis x jaga anak tgh pantang
modern mum sgt kan
dan mak aku pulak hanya boleh tlg jaga adik ipar bermula hr isnin
sbb banyak sgt hal dia yang x habis2 lagik


jenuh plak google menu org berpantang
sbbnya dah tak berapa nak ingat
sbnrnya masa aku pantang
sumer aku belasah
pantang jupe kan!!


hahahahaa


tiba2 time nak masak utk adik ipar
beria cari makanan ibu berpantang


apapun utk adikku Iman & Intan
smg murah rezeki dgn kehadiran si kecik yang tak bernama lagi tuh
allololo tomei sgt!!!

utk semua selamat berpuasa
smg membawa 1001 perubahan utk kita
kerana Ramadhan itu membentuk sahsiah
Ramadhan itu memberi tarbiah
moga terdidik jasad & rohani
permudahkanlah puasa kita kali ni

jom terawikh malam ini

ampun -maaf dipohon
andai sepanjang setahun ini
sepanjang aku membebel dlm blog nih
kot ada yang terasa dgn bebelan aku
kot ada yang terasa aku x jawab komen
kadang2 mmg nak jawab --tp masa mmg x mengizinkan
apapun maaf banyak2 ok!!

19 July, 2012

yes im cheapskate !!!

cheapskate :
Someone who has money but does not want to spend it. When said person does, they go for cheap rather than quality stuff.





gambar xde kaitan dgn entry :))

aku x malu mengaku
aku mmg cheapskate

rasanya bukan jenis kaki shopping sgt aku nih
kalo nak membeli pun 7-8 kali akan berfikir
perlu @ tak?

even nak beli blouse sehelai
dok belek punya belek
telek punya telek
kelebek rega pas sudah
truly said blouse ready made kat pasaran mahal beb
paling bodoh rm50
separa bodoh rm100
nak cerdik sikit designnya rm100++

sebab tuh mmg selalu tggu Sales 50%-70%
baru nak g selit2 beli baju sehelai-dua
buat ganti pakai g keja-g berjalan sama kanak2
if not kak ain pun sudah pandai melaser mama
"asyik2 baju tuh"

cissssss!!

beli online macam Asos, Gap
kadang2 mmg rega murah jugak
dan design pelbagai
tapi kita pulak rasa x seronok
sbb nak menunggu delivery sampai agak lama
2-3 minggu tau!!
kalo boleh nak beli--time2 tuh jugak nak tgk,nak pegang
sangat x bersabar ok!

aku bukan jenis branded type
semua aku belasah- baju longgok kat Jusco pun aku beli buat pakai
selagi selesa, rega masih munasabah
aku belasah jer
as long as sopan, x terdedah sana-sini
dan yang paling penting lohkong bagi green light

begitu jugak bab nak beli benda2 rumah
selagi boleh..cari jugak yang murah
kalo rega x berapa nak munasabah
nego sampai orang kedai tuh stress!!

contoh terdekat --masa kitorang nak move in masuk rumah setahun lepas
nego nak beli leather sofa
sampai nepal tuh pening
at last dr rega ribu-riban--kitorang nego sampai dapat rega rm1700
hahahahahah!!

bagi aku as long as kita ada kuasa membeli & memilih
tak salah kalo kita digelar "cheapskate"
as long as tak mintak
duit sapa-sapakan?

skrg tgh sibuk nak ke Bangsar Village
sudah tergoda nak cari mould cantik2
gara2 teringin nak wat puding dlm mould yang comel2 itu
spy kanak2 terliur nak makan
aci?

kat pantry magic
sapa mau ikut?
dgr citer murah2...
dasar......

heheheheh!!

Post of a DAY

Aku & AKPK di tahun 2013

Aku memang dah lama nak buat entry ni Walaupun umpama buka pekung didada sendiri Tapi ini antara pengalaman peribadi aku Aku nak share supay...