Pages

29 September, 2010

entry muhasabah DIRI SENDIRI..

kadang2 tanpa aku sedar, aku selalu merungut itu merungut ini
pendek kata sumer benda nak merungut..ada jerk yg tak kena
tapi ituler kita "manusia"
dulu masa pas grad membebel ..susahnya nak dpt keja
keja memanjang kontrak..sambung lak dr bulan ke bulan

dah ada keja tetap skrg merungut lagik..keja macam hampeh,keja banyak,keja stress
penat tok sah citer ler..
asyik2 merungut x sudah2..

kata mak--------sabarlah,pelan2 kita keja cari rezeki halal..nak besarkan anak2..keja pun dapat pahala tau!!


sedangkan masih ramai lagik
yang masih menganggur,diberhentikan keja,VSS
yg masih turun-naik tangga panjat bangunan
utk attend interview sana-sini
yang tak sudah-sudah hantar permohonan keja merata tpt
yg belum tentu ada jawapan YES,YOU HIRED!!

jadi lynn......wpun keja macam apa lagik kat sini..
sila bwk2 BERSYUKUR
atleast aku ada keja tetap
bergaji tetap,boleh tlg en papa memberikan yg terbaik buat anak2 aku


***insaf weeiiii***


bila merungut...atau kadang2 terluah "kenapalah auni asyik sakit jerk"
kenapalah kak ain wat perangai x habis2

siap declare kat diri sendiri "no more baby for the time being"


kata mak--->>anak itu amanah & rezeki Allah bagi pada mereka yg Allah rasakan mampu untuk memegang amanahnya yg satu ini...

yes........ketuk pala sekali lagik!!

ada orang yg dah kwn 7-8 tahun x dpt anak lagik
berusaha bagai..habis beribu RM
ada jugak yg x conceive lagik
aku pas bersanding sebulan kak ain dah membenih dlm rahim..
biarler masih belum ada rezeki anak lelaki
at least Allah dah bagi 2 org anak yg selalu aku rindukan bila aku g keja,yg jadik pengarang jantung aku & en papa..yang suatu masa nanti akan mendoakan aku & papanya bila kami takde nanti..

allahuakhbar!!

***insaf sekali lagik***

tgk org ada rumah sendiri bukan main cantik lagik
tgk org keta menjalar 3-4 bijik
tgk org lain bukan main murah rezeki
melancong sana-sini
bisnes sana-sini

dlm hati tuh mesti terdetik "untungnya dia"
tapi x pernah nak lihat org yg lebih bawah dr kita
yang xde rumah,dok melarat tepi jalan, yang makan pg & petang atas ihsan org
yang mungkin x pernah bersandar dlm keta pun ada agaknya kot..

atleast wpun belum ada rezeki utk beli rumah sendiri
aku ada rumah sewa yang selesa
aku ada kenderaan yang selesa
masih lagik boleh makan 4x sehari
masih lagik g shopping tiap2 bulan
x hidup melarat
x pernah pulak hidup atas ihsan orang
mampu jugak pg berjalan cuti-cuti malaysia

astaghfirullah!!

***insaf..insaf..***

samada kita sedar @ tak,kita selalu merungut x tentu hala
kita selalu membandingkan nasib kita dgn org yang lebih baik dr kita tanpa membandingkan keadaan kita dgn org yang lebih bawah dari kita

kejayaan org lain bukan untuk irihati tapi untuk membakar semangat kita untuk jadi lebih baik dari mereka @ setaraf dgn mereka sekurang-kurangnya..yg penting follow the right PATH ok!!bukan ikut jalan singkat..NO PAIN NO GAIN..ok!@


so stop mumbling;

hentikan perbuatan SIA2 nih..


MERUNGUT TAK SUDAH-SUDAH :(

petua murah rezeki;
  • solat awal waktu--makin lewat kita melewatkan waktu makin lambat rezeki kita sampai
  • rajin bersedekah wpun dlm poket tggl RM10..kerana kita tak tau kuasa & rahmat disebalik bersedekah itu.
  • berbuat baik pada kedua IBUBAPA--ini mmg WAJIB
  • rajin menunaikan Solat Sunat Dhuha-kunci kepada pintu kelapangan rezeki
  • bersyukur seadanya dgn apa yang ada--nescaya Allah tambah dr apa yang kita syukuri
  • berpagi-pagian dalam mencari rezeki (kata mak bangun awal-murah rezeki)orang yg tido selepas subuh mewarisi kepapaan..wallahuallam!!
  • berusaha mencari rezeki dgn jalan HALAL
  • berdoa & bertawakallah ..nescaya ALLAH mendengar permintaan dari hambaNYA.




4 comments:

ayu said...

thanks lynn..sgt bermakna

akma said...

termusahabah diri gak bile bace entry akak =)

Naz said...

Lin akk kdg2 mcm tu gak ... pujuk hati x dapat kat dunia pn x pa la, rebut peluang kat akhirat ...tp tanya lagi? boleh ke? kat dunia pn x dpt apa lagi yg baik kat sana ... tp yakinkan diri boleh ..... bila kita rasa Allah sgt dekat dgn kita apa yang kita nak insyaAllah Allah akan dengar.

Thank you Lin ... kerana berkongsi ...

littlehumblelynn said...

ayu & akma.

ini entry utk diri sndr..asyik merungut itu..merungut ini.bila kena tegur dgn mak ..rasa insaf sgt!!for those yg tergodek blog ini..tq!!mungkin kita leh sama2 muhasabah diri kita yg kdg2 lupa nak BERSYUKUR..im admit sometimes it happen to me..:(

kak naz,
ituler kak,bila asyik merungut aje saya nih..(kdg3 bukan merungut kat sapa2 pun) cakap sorang2..

nak harap kat dunia nih..selagi macam ni keja makan gaji..sampai ke sudah xkan dapat..tp alhamdulillah cukup aje makan 4 beranak..tp nak harapkan bekal nak bwk ke SANA nanti..wallahuallam kak...saya selalu pesan diri sendiri,asyik keja nak mengejar dunia yg 1 itu tak terkejar..nauzubillah..

smg kita sama2 berkongsi sesuatu yg baik,moga blog ntahapantah saya nih beri manfaat sedikit pd diri saya & jugak sesiapa yg tergodek disini..i/allah..