Pages

26 January, 2011

My global issue-any single tiny things about my kids..


aku tau aku sgt fussy
lebih2 lagi melibatkan hal anak-anakku
dan mencari seorang yang betul2 amanah utk menjaga anak2ku sepanjang ketiadaan aku semasa pg bekerja
dan ianya merupakan isu paling besar bg aku
my global issue..ok


auni mula duduk di taska sejak berusia 61 hari
means habis pantang terus duduk di taska
aku mmg xde complaint lgsg pasal taska nih..
ownernya boleh lebih kurang-sgt amik berat pasal anak2 aku
pernah jadi tukang jaga auni malam2 bila aku kelam-kabut mendapatkan surat GP utk htr auni ke TH masa auni kena HFMD dulu..so mmg aku xde isu dgn taska

tapi sejak paed auni di TH suggest spy auni x terdedah pada taska
dikhuatiri yang auni senang terdedah pd penyakit disebabkan alerginya
aku mula mencari seorang babysitter
dan pencarian ini hanya melalui mulut ke mulut 
akhirnya bertemu seorang babysitter Kak XX

aku & en papa amik keputusan utk bertemu 4 mata dgnnya
yes,dia x jaga anak sapa2 pun
mempunyai 4 org anak
fully housewife-keadaan rumah bersih & teratur..di sebuah flat lama..
dr segi kaw persekitaran--creepy & agak kotor jugak!!
tp bila dia mula inform ttg yuran bulanan..do & donts
aku sedikit rasa cuak..@ paranoid
tp x terluah dgn kata2..

bila aku bertanya  en papa ttg pendapatnya
as usual bila melibatkan isu anak2
en papa menyerahkan keputusan spnhnya pada aku
ikut hati aku sgt berat hati ..
ikut rasa aku hanya nak auni duduk di taska lamanya
di tempat yang dia selesa bermain..explore zaman kanak2nya.
bukan di tpt rumah org yg terhad ruang lingkupnya.

aku merasakan naluri seorg ibu berkata TIDAK
aku dpt bayangkan betapa seksanya meninggalkan anak yg berusia 17 bulan pada orang yg begitu asing pdnya..b/mana dgn kesan emosi pdnya..itu yang paling aku takutkan


tp memikirkan aku perlu buang itu jauh2 demi  seorang anak
aku mungkin harus CUBA utk sebulan...tgk keberkesanan teori seorang PAKAR KANAK2.
tp dlm hati aku masih penuh sangsi..masih penuh rasa x sedap hati..

aku paranoid kan...betul kan??

say it loud..YOU ONLY PARANOID ,Lynn..


kadang2 sbg mama..aku hanya mahu yang terbaik
sbg mama aku rasa aku perlu buat sesuatu & korbankan sesuatu yang aku x mampu
kuatkan hati...bulatkan tekad..smg ada jalan penyelesaian pd setiap satu kekusutan

aku hanya berdoa pada ALLAH
smg auni selesa bersama pengasuhnya
smg auni  x meragam  & x menyusahkan org
dan smg pengasuhnya bertanggungjawab atas amanah yg diberikan..
dan smg kekusutan fikiran aku cepat terlerai hdknya
duit ringgit boleh aku usahakan
tp mencari & menyediakan keselesaan seorg anak kecil yang x mengerti apa2
merupakan isu global seorg mama ini..

kdg2 terfikir 'alangkah baiknya berada dirumah menjaga anak2 "
tp x semua yang kita mintak akan dpt kan...

ya allah..permudahkanlah & tunjukkan jalan keluar pd kekusutanku ini..amin..!!

























7 comments:

ibuafiqahhuzaifah said...

Lynn,

Same Goes to me..
Paed budak2 nie pun cakap,anak2 xleh duk taska..
kena org jaga..sapa mau jaga?
Dan di Putrajaya nie bukan semudah 123 nak jupe BS yg bagus...
n Huzaifah baru sehari ke taska kena quarantin kat umah for 1 week sbb xsihat semula..

irni doakan auni ok di tempat baru..(irni yg baca pun paranoid!)

Tgk dalam sebulan nie camana yer lynn...

PynGees said...

kak lynn...

semoga sglanya dipermudahkan...faham sgt apa yg k.lynn rasa & as a mum of coz kita perlu ada prasaan yg sedemikian..semuanya demi m'berikn yg t'baik utk yg t'syg...
Alhamdulillah, nasib mgkn menyebelahi Gee...dpt bb sitter yg sgt2 baik..sebaik hbs pntg smpi skrg dh msk 20 bln anak di bwh jagaan mereka.. bukan kata isteri..suami, anak & menantu bb sitter anggap anak gee dh mcm sbhgn dr mereka...weekend pn kerap dtg amik bwk jenjalan..maka pakai pn x penah kesah..tau2 blk dgn baju baru... cuma satu yg gee DOA kn, moga kedua2 atuk & neneknya sihat & dipanjangkan usia...mereka sgt2 b'jasa...

gee doakan k.lynn pn beroleh ketenangan yg sama...mmg kadang kala ada gak t'selit prasangka..tp cuba buang jauh2...InsyaAllah..

Suliana said...

salam kak lynn,

moga dipermudahkan. auni dah 17 bulan dah kenal org kan. masa aqil dulu berpindah dari BS ke nursery masa umur 10 bulan pun dah meraung. tapi kita tawakal je la kak. moga BS tu jaga auni baik2..

Imaan09 said...

kakak..demi kesihatan auni, rasanya cuba lah dulu sebulan..pas sebulan..follow what ur heart saying..harap membantu..

Kaseh NazLieza said...

semoga yg terbaek selalu utk auni...

secangkir madu merah said...

lynn kuat dan tabahkan hati... semua ibu2 bekerja menghadapi masalah yg sama.. tepuk dada tanya selera, buat keputusan yg terbaik..semoga dipermudahkan segala urusan..salam

littlehumblelynn said...

irnie

hati lynn berbelah bahagi antara mahu @ tidak..hati seorang mama..susah hati..kalo dia sakit susah..kalo dia menangis sbb tak biasa dgn pengasuh tuh satu hal lagik..xde apa2 keputusan muktamad lagik..sob..sob..

gee;

situasi kita agak berbeza..auni sejak lepas pantang bersama nursery & pengasuh yg sama..tetiba mahu ditukar pengasuhnya diusia mencecah 18 bulan..jadi mahu @ tidak..akak sgt susah hati!!

sue;

ituler..dia dah kenal org..itu masalah paling utama..dan suami pun agak susah hati..sbb dia nanti x berkwn..alahai..pening kepala akak!!

imaan09;

yea..segalanya demi kesihatan dia..tp bila membabitkan isu emosi dia yg ditinggalkan bersama org yg tidak dia kenali..kena amik kisah jugak rasanya..kesan psikologi jangka panjang..akak sgt susah hati skrg nih!!

naz;

doakan kak lynn yek!!

secangkir madu merah;

sekuat hati ini akan cair demi seorg anak..smg Allah permudahkan sglnya..amin..