Pages

07 July, 2012

my SIAKAP STEAM LEMON version :))


setelah meroyan teringatkan 
siakap steam lemon kat KB
ini sumer si husna punya pasal 

so misi mengoogle resepi
tp mula2 tuh pening jugak
banyak version masak menda alah nih

so as usual
bab mengelat no wahid
so aku adjust sesuka hati aku
so x berani nak bagi kredit pada sapa2 sbb ntah2 apa yang aku campakkan

so misi bermula dgn ke pasar borong Equin
wah..kalo dok sini..tgk ikan fresh2 boleh sawan 2-3 jam
kena pulak dgn orang suka makan ikan nih
ikan siakap fresh- baru rm10 seekor

setelah selesai misi memborong
balik rumah..perkara pertama menyiang ikan & membersihkan ikan 
dan mulakan operasi menstim ikan..

ini step paling sempoi :-

ikan yang dah bersih- lumur dgn garam & lemon

bawang putih tumbuk- serai, halia cili padi ,daun limau diracik & sos tiram- tumis bersama secawan air..perasakan ikut citarasa masing2!!

keluarkan ikan yang dah distim tadi-siram dgn bahan2 tumis tadi,hiris daun ketumbar  & masuk semula dalam steamer -stimkan balik dlm 5 minit..

siap!!boleh telan dalam kadar segera
aku memang tak pandai masak
tp suka nak mencuba
selagi x cuba mana kita tahu kan!!

rasanya ..ikut tekak aku & family
oklah...sedap!!
habis licin-licau jugak!!

tapi nak bagi orang makan..
x berani lagik!!

so utk mereka yang teringin nak mencuba
tak salah mencuba
menambah ilmu kulinari kekdahnya kan??

selamat mencuba!!!


4 comments:

sayadankamerasaya said...

healthy maaa...
:)

no kolesterol

zailamohamad said...

aku pon kalau masak stim main campak2 je..setakat nak makan kita anak beranak..hehehe

terliur weh

Syahada Ahmad said...

sha smalam baru order steamer dalam katalog. Dulu masak stim dalam kuali, kreatif di situ. hehe

tp lepas ni dh ade steamer boleh la berangan masak stim selalu. (dalam mimpi).

Jangan stakat rajin membeli sudah.

Imaan09 said...

akan kucubaaa..