Pages

10 August, 2010

kawan2 selamat berpuasa..

pic:pak google

Fadilat Solat Terawikh
Malam 1 : keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah
.

malam nih dah start solat terawikh--->>tahun lepas sehari pun x dpt wat..sbbnya tgh pantang bersalinkan lil booboo.tahun nih smg dipermudahkan hdknya,orang kata kalo x dpt g jemaah kat masjid,boleh buat sendiri di umah tp aku rasa kalo buat sendiri kat umah xde feel lah pulak..dan mungkin buat 2 rakaat jer aku dah tergolek2 tido kot..

esok pagi insyaallah akan bangun memasak untuk bersahur hari pertama.dan 2-3 hari nih aku selalu highlighted pada kak ain apa itu PUASA,ingat nak train kak ain puasa sikit-sikit dulu..at least sbg permulaan dulu.,as a mom,aku pun agak risau jugak.macam2 dok berpusing dlm kepala aku nih..selalunya bangun2 pagi kak ain akan minum susu & makan roti..agak2 m/mana kalo dia x dpt sumer tuh pg2..tapi sbg seorang ISLAM aku wajib & harus mencekalkan hati utk mendidik anak aku ttg rukun islam yg satu ini.utk reader yg terbaca blog ku ini..mungkin ada idea menarik @ pengalaman berguna utk dikongsi bersama aku sbg ibu yg pertama kali memperkenalkan amalan berpuasa kepada seorang anak..boleh leave comment ..idea anda sgt aku hargai!!

pengalaman puasa aku masa kecik2 dulu..aku x berapa nak ingat..tapi aku rasa aku mula berpuasa betul2 umur 7-8 tahun..masa tuh lembik tahap zombie..nak tunggu maghrib aku dah melepek sgt2..arwah abah akan kejut sumer anak2nya makan sahur..yg nih mmg lemah sikitler..bayangkan tgh2 ngantok2 kena paksa bangun makan nasik..tapi yg bestnya bila bab bukak posa,mak masak sedap2..dan aku adik-beradik akan berebut cawan @ gelas yg paling besar sekali..supaya boleh letak air banyak2 masa bukak posa nanti..teringat masa bulan puasa,mak suker sgt kalo blend buah ..kekadang oren,tembikai,belimbing......aku ler jadi tukang blender tuh!!esok first day bukak posa,acara wajib untuk berkumpul di umah emak..cant wait !!pg2 tadi emak dah telepon ingatkan utk dtg umah dia esok..mak x payah ingatkan.....anak2 dia dah sedia maklum!

untuk rakan2 @ pengunjung blog ini..seluruh umat islam di dunia Selamat Menyambut Bulan Ramadhan..semoga kita sama2 merebut pahala & bonus berganda2 hanya di bulan ini..hormatilah bulan Ramadhan & sama kita ambil berkatnya ..
***bulan posa nih,kita akan tgk orang jadi malu-alah sendiri kalo sebelum ini berskirt pendek & berseluar ketat ....suddenly akan pakai lebih sopan malah ada yg berselendang litup sempena bulan puasa..alangkah mulianya bulan Ramadhan ini :)


4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

selamat berpuasa :)

ayu said...

SELAMAT BERPUASA LYNN..BETUL KE NAK IKAN PEKASAM NI...HEHE..AYU BOLEH JE BELIKAN...AYU SMS LYNN NANTI YE B4 BELI ^_^

littlehumblelynn said...

ayu,

haruslah beli utkku..........aku suker bangat makan ikan pekasam..favourite tuh!!

DrSinga said...

pssst....
apasal kecik nhor font!!!!??