Pages

23 November, 2010

auni is getting better & hati yang sedikit terusik :(

antara alasan untuk tersenyum
antara sebab untuk bekerja dgn senang hati pg nih
dan antara faktor bangun awal tanpa terpisat2 pg nih

syukur..stlh hampir 2 minggu menangani auni
yang x sihat..bermula dgn demam+flu+batuk sejak balik bercuti deepavali
berlarutan ke AGE smp warded 2 hr  hingga terkena acute broncholitis 5 hari lps
aku tgk auni makin sihat pg nih
dah mula buas mcm selalu
dah mula aktif & bermain sama kak ain & sepupunya Alya

lega sikit rasa hati aku
aku x putus2 berdoa smg auni x jatuh sakit semula
aku x kisah pun apa org kata
anak aku memanjang sakit..ikut suke ler apa org nak kata
aku yg  bersusah payah anak aku sakit
amik cuti tanpa gaji
x tido siang-malam berjaga anak
x mintak duit ringgit sapa2 pun..
x menyusahkan sapa2 pun

kadang2 mulut manusia nih macam longkang..busuk..jijik
suka2 mengata itu-mengata ini
x sedar yang penyakit/ujian itu dtg dr ALLAH
sapalah kita nak menolak ketentuan DIA

Allah menguji hamba yang DIA sayang
Dia nak bagi kita pahala percuma
nak tgk kita redha ke tak dgn ujian kecil drNYA
dan Allah menguji hamba dibwh kemampuan

bagi aku dr sibuk mengata hal anak aku
betterlah doakan anak aku
spy sentiasa sihat hdknya..ko pun x susah hati nak jaja hal anak aku
sekurang2nya ada gak pahala percuma kat situ

tak baik bawak mulut mcm tuh
aku bukan nak mendoakan yg x baik buat ko
tp kdg2  aku rasa selagi ko tak kena
ko takkan rasa apa yg aku rasa!!
what you give you get back!!

setiap ibu mmg mendoakan yg baik2 utk anak dia
nak anak sihat..anak cerdik..anak bijak..
takde ibu yang mintak melalui saat dimana anak2 mereka akan jatuh sakit
akan terlantar kat hospital
begitu jugak aku..seorang ibu !!

aku x tau org lain
aku cepat tersentuh kalo tahu ada anak kwn2 yang sakit..yang masuk hospital
sbb aku tau betapa sayunya hati kita sbg ibu
bila anak kesayangan kita sakit
wlu x sempat nak menjengah ke hospital melawat sekalipun
dr jauh aku xputus bertanya khabar
aku titip doa ikhlas smg anak itu cepat sihat & menyenangkan hati ibunya
aku sgt concern..biarlah anak org pun tp rasa hati sbg ibu tuh
aku rasa mcm anak aku sndr
kdg2 baca blog mummy yg kisah anak2 sakit
aku yg over sayu..menangis berderai2..ituler aku
sgt sensitif ok..

jadi utk itu
aku rasa x perlulah kita mendabik dada
menceritakan hal anak org..jaga anak masing2
dan tak semestinya anak ko yg sihat takkan jatuh sakit satu hari nanti

Allah itu maha Adil kan :)


16 comments:

Elyn said...

alhamdulillah...lega dgr auni dah sihat. itu yg kite nak sangat sebagai ibu kan... :)

littlehumblelynn said...

elyn

yea..alhamdulillah :)smg x jatuh sakit lagik pas ni..mudah-mudahan..

ibuafiqahhuzaifah said...

awak,

alhamdulillah dah sihat auni..
memang tersentuh hati bila anak kengkawan nie sakit2..
mulut orang mmg xleh nak tutup kan..
biar dia rasa camana kita rasa nie suatu hari nanti kan... =(
anak irni pun xleh antar ke taska dah..sbb takut bronkitis tuh berulang..

Mama Qiestina said...

lahaaaaaaaai auni.

semoga cepat sehat ye yayang :)
kak lynn sabar ye,semuanya ujian utk kita.moga auni nanti jadi anak kebanggan keluarga.insya allah.

littlehumblelynn said...

irni,

betuller..mmg sedih dgr mulut org yg xde insuran nih..irni,doktor pun infm yg anak bronkitis x leh hantar taska..dia xleh terdedah pd budak2 sgt..kalo budak2 lain ada sedikit demam @ flu..anak2 macam anak kita paling efected sekali..sgt sng berjangkit!

littlehumblelynn said...

yatt @ mama qiestina;

tuh ler..org tua kata..kalo kecik2 dia asyik sakit..besar nanti dia akan jadi anak kebanggaan keluarga!!mudah-mudahan..

NM02 said...

org tu tak kena kat batang idung sendirik lagi... sekali tekena, biar dia rasa. pesetankan itu semua.

dunia ni bulat. bila2 akan patah balik kat dia.

sabar ye

littlehumblelynn said...

NM02 @ niezareena

yea lah..mmg x larat nak dgr org mengata!!Allah itu maha ADIL..i/allah..tq for drop by :)

ummu said...

salam Lynn
alhamdulillah Auni dah sihat
Lynn,orang tu belum kena, bolehlah dia nak kata macam2.bukannya kita minta anak kita sakit, Tuhan nak beri ganjaran yang baik sebenarnya kalau kita sabar.

"Allah menguji hamba yang DIA sayang
Dia nak bagi kita pahala percuma
nak tgk kita redha ke tak dgn ujian kecil drNYA
dan Allah menguji hamba dibwh kemampuan'

betul tu Lynn.

littlehumblelynn said...

ummu,

itulah yg lynn selalu tanamkan dlm hati..allah menduga hambanya bukan diluar kemampuannya..sbb itu bila anak sakit nak tak nak kena sabar & redha.

ada org yg x prihatin suka2 buat ayat menyakitkan hati..."anak ko nih memanjang sakit kan..x dpt makanan berkhasiat @ masa mgdg ko ada langgar pantang-larang ke?"

sakit hati dgr!!tp back to root..sabar aje lah :(

ComeyBelako said...

ignore jer...bukan depa dok bayaq bill kita ka? kan...kan kan kan...
cheers mommy auni.

littlehumblelynn said...

comeybelako;

kak,tuh ler tgh nak wat x tau jugak nih..biar dia plak panas pungkok tgk kita bolayan dgn dia!!heheh..

DrSinga said...

kiss kiss sikit auni untuk saya..
:)

littlehumblelynn said...

dr,

beres :)

ayin masliza said...

salam,

syukur auni dah sembuh. Iyer ibu mana yang tak risau bila anak2nyer sakit.

Biar lah orang mengata, nanti kena kat batang hidung dia baru dia tahu..

littlehumblelynn said...

ayin masliza;

tq for drop by :) kita jengok umah awak dah td..