Pages

19 May, 2010

kenapa seorg ISTERI perlu bekerja?



aku ada seorg kawan
yg suaminya bertugas spt suamiku
tangga gaji yg sama
dan dia surirumah tangga sepenuh masa

dan dia bertanya
"kenapa ko susah2 nak kerja..suami kan boleh support?'

okey.......

aku x jawab..
senyum jer.........

yes is being so TIRED become working mommies
dgn keja kat pejabat
dgn nak mengejar keja kat umah lagi
dgn anak2 yg sdg membesar
fuhhhhh mmg PENAT

tapi aku still nak KERJA
KERJA smp aku rasa suatu masa aku akan QUIT

banyak SEBAB;

antaranya:

1) to help en papa stabilkan EKONOMI keluarga..kami nak beli rumah yg selesa,kereta yg selesa & keperluan hidup yg selesa..(bukannya EXTRAVAGANT)JD UTK ITU..aku kena KERJA jugak...

2) nak uruskan komitmen ku sblm kawin lg..hutang masa study & lunaskan janji pada mak ku

3) to live a LIFE..(aku xnak hidup x jupe org,x hadap challenge,aku x nak hidup yg statik..=yg hanya dikelilingi urusan menjaga anak+memasak shj)bila aku bekerja aku jumpa ramai jenis manusia,hadap pelbagai cabaran & aku sukakanya..

4) aku nak pegang duit sendiri..(mmg suami boleh bagi duit poket..tp sbyk mana sgt suami nak bg kita kan..dah kalo kita x keja of course all burden goes to himself only) nak ada saving sendiri..(smp bila nak mengharap duit suami kan..)bila ada duit sendiri,aku bebas nak beli apa aje..(bukanlah nak beli branded item pun..at least something to pampered myself,shopping baju2 anak ke,baju aku ke,kasut ke..nak travel ke--dah safe duit suami tuh)nak belanja keluarga,nak hulur duit kat mak, nak bantu adik-beradik kalo sesak..--xkan kalo adik nak pinjam duit nak tebal muka mtk duit suami lak kan...

5) berpegang pada pesanan mak ku-walau susah m/manapun wife need to work..in case kalo suami x panjang umur ( macam keadaan mak ku..ayah aku meninggal sewaktu aku berusia baru 10thn)..kalo mak x keja masa tuh..mesti hdp kami makin susah..kalo nak harapkan duit pencen arwah ayah shj..dgn adik beradik yg 8 org..bukanlah nak berdoa cuma sediakan payung sblm hujan!!mmg ada yg boleh cakap--amikler LIFE INSURANCE..yes boleh jer nak amik insurance..tp kalo ada yg perasan bukan semua jenis KEMATIAN beneficiary boleh tuntut..banyak klausa disitu..cthnya:tetiba meninggal dunia mengejut dlm tido..(x layak nak tuntut)

6)benefit lain-bila aku bekerja automatik aku & family dpt coverage insurance percuma ..dan aku boleh ke klinik panel & hospital panel tanpa kuar sesen pun..(jd in case of emergency tak yah ler terhegeh2 terhinggut menunggu di govt hospital..)lagi2 dgn ada 2 anak kecik nih..memanjang sakit..so its THUMB UP bonus utkku terus BERKERJA!!

7)aku nak anak2 aku tau...betapa susahnya HIDUP nih..(wpun si ain pernah complaint mama nih asyik keja jer..?)dia tau aku keja tlg papa cari duit..dia jugak tau aku nak dia jadi org yg INDEPENDENT..skrg pun masa papa dia tgh solat @ ke bilik air ain dah boleh diharap utk jaga adiknya..luckily en papa keja 1/2 day..jadi aku x ralat sgt pg keja..sbb anak2 aku x lama tggl di nurseri..

8)aku akan terus bekerja smp suatu hari en papa kata "QUIT UR JOB"..restu suami paling penting..dan ALHAMDULILLAH en papa smp skrg masih menyokong kerja yg aku lakukan as long as aku pdi2 bahagikan t/jwb thdp r/tangga & anak2 x terabai..

9)personal satisfaction-bila bekerja aku ada perasaan happied bila keja aku menjadi...puas hati bila dpt gaji..dpt komisyen..dpt itu..dpt ini...dan aku yakin kepuasan tuh hanya akan aku dpt kalo aku bekerja..kalo dok umah mungkin feelingnya lain sikit..

10)pekerjaan itu kan suatu ibadah jugak!!



apapun pendapat..masih berlandaskan pendapat peribadi jugak
x bermakna seorg ibu & isteri keluar bekerja mengabaikan t/jwb pd r/tangga & anak2
malah aku lebih rasakan ibu yg bekerjaya
wajar diberi kredit
kerana bukan shj membantu suami dr segi ekonomi
malah bersinsing lengan ,melakukan tugas2 r/tangga
dan bersengkang mata menjaga anak
terutamanya kalo anak sakit tgh malam..


so utk yg bertanya
inilah jawapan panjang lebarku ..

mungkin nampak emo dcn
tp aku nak ko tau

"family is always come first"
"duit mmg tak boleh membeli kebahagiaan ttp duit ttp penting untuk meneruskan kehidupan yg serba material nih.."


terpulanglah pada semua wanita yg dah berkahwin
samada terus bekerja
atau menjadi fully h/wife
itu pilihan masing2

takde paksaan..
all writen above is a part of myself opinion
is nothing related to anyone live @ death..

uhauhaaa...

5 comments:

ayu said...

ayu plak mula2 fikir macam tak larat sangat nak bekerja + balik uruskan rumah lg n anak2..tapi bila fikir2, mesti kena ada kesabaran yg tinggi kalau nak buat mcm tu..lgpun, penat la belajar 4-5thn kalau tak bekerja kan..lain la kalau gaji suami mmg mampu utk support kita semuanya..

littlehumblelynn said...

yes ayu..

bg lin selagi larat lin akan keja..lin taknak smp satu tahap kalo kita tak keja kita xde saving sndr..(banyak mana sgt kalo en papa nak bg poket money kat kita nih.,.)
mmg penat..tp mak kita boleh jer sekolah kan kita tggi2 wpun bkerja..jd kita lg BOLEH...BOLEH..BOLEH!!

ayu said...

hahahaha...yakin boleh...
tapi klu dapat berbisnes pun kay gak kan..tapi ngan syarat en papa gaji banyak la...haha..cepat2 la naik pangkat ekkkk

Farah said...

hehe kite mempunyai pendapat yang hampir sama la..tp kalau suami kate tak perlu kerja nanti kena la akur kan.

oh ya..saya add link awak ek

littlehumblelynn said...

ayu,

bisnes kena ada modal gak..teruja gak sejak baca bisnes blog org lain..ku x de idea!!huhuh

farah,
tq for drop by..
yealer apa2 restu suami paling penting!!