Pages

25 May, 2010

keguguran 2

aku dah g jupe doktor
doktor suruh wat urine test,blood test
dan doktor wat detail scan
resultnya:

yes..awak miscarriage
ikut keadaan scan awak nih
awak having an ectopic pregnancy
means "kandungan di luar rahim"

kdg2 kuasa ALLAH
dia x bg baby nih membesar
kesan ectopic pregnancy
macam2 kesan buruk
boleh smp kena buang rahim

tgk di sini
seem okey
means complete ..
dah kuar abis
kalo ikut perkiraan saya kandungan awak nih kurang dr 4 minggu..

saya bagi awak rehat
darah mungkin akan keluar seminggu lagi
next week dtg semula
kita wat detail scan lagi........

makan ubat yg saya bagi
ubat tambah darah,asid folik,multivitamin
bla..bla..bla...

aku tanya doktor
"x kena warded ke?"

doktor kata
"in case kalo u rasa bleeding makin hari makin banyak,u have to come"
"terpaksa warded"

tp alhamdulillah
bleeding tak sebanyak 4 hari lepas
ketulan2 yg aku nampak hr tuh
dah takde kuar pg nih..
perut x cramp dah..


dlm kes aku..
aku jupe fact menarik & ada persamaan dgn apa yg berlaku pd aku skrg

paste here:

In a typical ectopic pregnancy, the embryo does not reach the uterus, but instead adheres to the lining of the Fallopian tube. The implanted embryo burrows actively into the tubal lining. Most commonly this invades vessels and will cause bleeding. This intratubal bleeding (hematosalpinx) expels the implantation out of the tubal end as a tubal abortion. Some women thinking they are having a miscarriage are actually having a tubal abortion. There is no inflammation of the tube in ectopic pregnancy. The pain is caused by prostaglandins released at the implantation site, and by free blood in the peritoneal cavity, which is a local irritant. Sometimes the bleeding might be heavy enough to threaten the health or life of the woman. Usually this degree of bleeding is due to delay in diagnosis, but sometimes, especially if the implantation is in the proximal tube (just before it enters the uterus), it may invade into the nearby Sampson artery, causing heavy bleeding earlier than usual.



(pic credit to pak google)

tapi masalahku skrg,ialah mak bising kerana risaukan aku.dia sibuk suruh aku berpantang macam org pas bersalin,pakai stokin,makan kena jaga,elakkan ais..jaga kaki takut terkena apa2..dan dia sgt bising bila tau aku g keja jugak..(yg nih mmg aku degil yaaaaaaaa amat)

yea ler mak..

utk sebulan nih..no ice..makan ala2 org berpantang..jalan pelan2..jgn lari2 lagik..

hehehee...tp window shopping leh kan??

apapun syukur kehadrat ALLAH,dgn izinNYA aku masih diberi peluang utk terus bersyukur.aku lebih menghargai apa erti sebuah kehidupan.wpun aku agak sedih tp aku kena lebih banyak istighfar disini..aku bayangkan kalo baby itu terus membesar..tentunya aku serba-salah utk memilih utk melahirkan dia @ tidak dan dlm masa yg sama pasti kesihatan & nyawa aku turut terancam sama.x dpt aku bayangkan keadaan itu.Allahhuakhbar!!

Allah maha mengetahui ..Subhanallah!!

so next time

strict to FAMILY PLANNING...........!!



8 comments:

ayu said...

lynn....
bersabar ye..
ada hikmahnya di sebalik kejadian ni ...
yg penting!!!!!
kena dengar cakap mak ye..
berpantang la juga + ambik cuti + berehat tau...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

ada hikmah disebaliknya.bersabar yer.Insya Allah, ada lah rezeki lain tu.

littlehumblelynn said...

tq kawan2

saya mmg tgh down..tp lebih rasa release sikit skrg!!

nabilah_2908 said...

alahai kesiannya....bnyk2kn brsabar yer...insya'Allah akan ada rezeki lepas ni.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
KELEDEK MANIS

rosesrosz said...

jaga kesihatan ye?takmau lasak2

littlehumblelynn said...

tq nabilah..tq rose..

yer..kena berpantang nih...

Nurul said...

Salam...Lyn ..

Tak semua bertuah macam Lyn... :)
Dah ada yang akan menanti Lyn di 'sana' nanti..Yang bakal memimpin Lyn ke pintu syurga..InsyaAllah..

tak mao down2..No no no
Berehat dan byk beristighfar yer!

suamihanyisterizuki said...

ade hikmah di sebaliknya, pernah gak dgr pasal kandungan luar rahim nih...tengok cite grey anatomy...

takper...ALLAH tahu apa yang telah dia buat utk ummatnya...