Pages

21 November, 2011

RM200 hokey ...

makin tggi makin menunduk

bukan nak membuka pekung sesiapa
sekadar memberi pengajaran & peringatan pada kita yang masih hidup
supaya menggali ilmu & tak jemu mempelajarinya


ttg ilmu "pengurusan jenazah "


baru2 nih sewaktu menguruskan jenazah arwah MIL
seorang yang arif @ makcik ttg mandi jenazah tlh dijemput
utk membantu sama dlm pengurusan jenazah
spt mandi & kafankan jenazah

ikutkan dia hanya memberi tunjuk-ajar
takut tersilap cara
takut x kena hukum-hakam
praktikalnya -adik beradik suami yang 7 org itu yang buat belaka

alhamdulillah
sumernya siap - jenazah selamat dikebumikan setelah 4jam 1/2 dia disahkan meninggal

so atas budi bicara
adik beradik suami sedekahkan RM50 shj pd makcik ni

dia boleh sound apa ?

"ler nih mana ada dah ore bagi RM50--kurang2 RM200 "

so adik beradik x kata apa
tambah lagik rm150

moral of the story --

-hilanglah kemuliaan/keiklasan sesuatu pekerjaan jika dilakukan hanya kerana wang semata2
-demanding saat orang lain ditimpa musibah--sgtlah tidak wajar

-pahala? itu soal dia dgn Allah SWT

dan entry ini sbg peringatan utk diri sendiri
smg aku belajar ilmu ini utk kegunaan masa hadapan

jangan nak terhantuk baru nak terngadah

-paling benci orang yang suka menangguk di air keruh & mencari untung atas musibah orang lain..

2 comments:

DaZzlingLilLy said...

Pendapat I lah kan..baik makcik tu tubuh syarikat pengurusan jenazah dr dia duk komen keikhlasan pemberian org tu tak cukup..kalo dia ada syatikat mmg org dah tau dia kenakan bayaran utk urusan jenazah..maaf kalo ada yg rasa tak kena dgn komen I ni..

ayu said...

tak patutnya makcik tu...tah la, susah nak kata kan..rambut sama2 hitam, hati lain2..