Pages

21 November, 2011

Dendeng Daging -resepi bonda terchinta

yummy!!
Aku merupakan peminat no 1 masakan mak aku

kebanyakan resepi yg dia masak,dia adun,dia adjust sana-sini ttp sedap di tekak aku



antara air tangan bonda

yg berjaya aku curik resepinya

dan alhamdulillah berjaya jugak masak serupa mcm mak masak



smlm aku msk utk lunch


resepinya nk kata mudah

xdelah mudah sgt

nk kata susah xdelah susah sgt



aku share resepinya ok



Bahan2
Daging lembu-potong nipis2

Bawang merah,putih,halia-blender

cili giling

kicap manis

sos tomato

serai-diketuk

lada htm,jintan manis +putih-ditumbuk

asam jawa

gula

garam

bwg besar potong bulat

daun sup racik kasar



Steps


daging lumur kunyit+garam goreng dulu

dah siap goreng

tumbuk plak dlm lesung batu

biar lenyek,biar relai dagingnya



tumis bhn yg diblender

masukkan cili giling,serai,jintan2 tuh,lada hitam


kicap & sos tomato tuh jangan lupa lak

smp naik bau

masuk air sikit,asam jawa

gula,garam,



dah mengelegak br masuk daging

agak2 dah serasi- baru masukkan daun sup & bawang yang telah dipotong bulat itu ok

Outcome

mmg sedap kalo makan sama nasi panas

rasa manis,pedas & masam itu yg buat masakan nih rasa kick

sila cuba kalo x percaya :-D

mode- kedaung..hari pertama kembali bekerja setelah EL 7 hari..


Published with Blogger-droid v2.0.1

4 comments:

Nurul said...

Lyn,

sedapnya. Mintak kebenaran amik resipinya yer...

^__^

Daddy Ziyyad said...

Semoga mendapat pahala dari nya sebab sudi berkongsi resepi...bukan apa, ramai yang kedekut nak share resepi...kalau bagi pun, siap sembunyikan bahan2 tertentu supaya rasanya tak sama mcm yg asal.

ibuafiqahhuzaifah said...

welcome back!

ni resepi orang perak..opah suka buat..mmg sedap makan dgn nasi panas..
nanti nak copy yer..tq

kakyong said...

daging dendeng memang terbaik.. makan dgn roti pun sedap... my feveret