Pages

10 April, 2012

kos bahan basah seminggu :))

ini terpaksa didokumentasikan
spy pihak audit rumahtangga leh take notes
aku bukan kata selalu -jarang2 pun tidaklah
masak still masak
wpun masak stok campak2
masak stok baling2


ini kos yang aku belanjakan sabtu lepas
di pasar borong Selangor ( seri kembangan )
utk stok bahan basah seminggu

Ayam seekor- RM9.00
Ikan tongkol ( saiz sederhana) RM 8.50
Ikan Mabong (8 ekor) RM8.00
Ikan cencaru ( 3ekor -saiz besar ) RM6.00

Sayur2 +cili merah +halia+serai = RM 7.50

Bawang merah+ putih = RM4.00
Santan = RM 2.20

Telur (10 bj) = RM 2.80

+- lebih kurang  RM50.00

so masih berjimat disitu-- kos makan 4 orang at least 1x sehari utk weekdays & 2x sehari utk weekend

rasanya dok kat KL, bahan2 mentah masih tahap kita mampu beli
cuma kos2 lain spt pengangkutan,sewa rumah masih tahap cekik darah jugak kan!!

sila percaya & buat audit masing2
utk stok  bahan basah seminggu anda
sure rasa x semahal mana
unless korang jenis makan tenggiri, jenahak,siakap tiap2 hari..itu lain citer ok!!

sbg ibu nak tak nak kena rajin & kreatif sikit masak
wpun tak sedap mana
as long as boleh telan
xde yang mati keracunan

sejak dua menjak ni
sedang menyokong kempen masak sendiri telan sendiri
muahahhha!!

+ semalam EL, cik auni demam..berjangkit dr kak ain agaknya..hr ni dok bawah jagaan opahnya !

8 comments:

Ibu n Abah said...

lynn..
harga barang memang dah melampau naiknya..
kadang2
amik serai, cili hidup, lengkuas, daun kunyit... halia...
boleh kena sampai 20hinggit...
rasa nak suruh depa kira satu2 barang...
Bayangkan barang macam tu dah semahal itu.. belum ikan, daging, ayam lagi...

zailamohamad said...

aku kalau barang2 basah selalu beli di econsave depan rumah sebab murah jika dibandingkan dengan pasar tani

tapi kalau ikan & ayam aku suka beli d pasar tani sebab segar jika dibandingkan kedai biasa

secara purata perbelanjaan isi rumah aku RM500 untuk seminggu..tupon tak tahu nak jimat tang mana lagi *sob*sob*

Suliana said...

ok la tu kak. su pulak beli bila rasa nak masak. hehe.. klu pegi pasar mlm mmg rm 50 tu terbang cam tu je. sume rasa nak beli. so klu bhn2 basah ni su beli kat kedai runcit kat rumah, nmpk mcm segar2 kat situ. yg mahal skrg ni adalah bhn kering.. huhu

littlehumblelynn said...

Zaila,

mhlnya belanja ?rm500 seminggu.gulp!!!
Ke termasuk susu,pampers ank?
Aku rasa x smhl itu belanja aku,kalo bhn basah x pernah lebih 70 seminggu,susu ank 40 seminggu.pampers beli 2 mggu sekali.
+- sekali belanja kat opis lbh kurang. 200 smggu.hihuhu

littlehumblelynn said...

Sue,

bhn kering mmg agj mhl,tgk rega bwg putih sudahler.benda2 mcm ni kena rajin beli kt tesco,murah sikit.

littlehumblelynn said...

Akak ibu n abah,

mmg kalo yg family besar mgkn terasalah kan kak mgkn sbb famili lin kecik,x reti beli byk2!
Apapun kena jimat selagi boleh utk org mcm lin nih

zailamohamad said...

termasuk susu..anak2 aku memang kuat susu, Ashraf sahaja rasanya lebih 4 tin sebulan, abang & kakak dia lg pastu rumah aku ni kan amalkan makanan sihat so stok sayur segar & buah & susu segar memang sentiasa ada dlm fridge..tu yang mahal kot..

mkn tghr kat opis pula selalu keluar makan ngan hubby habis dalam RM15++ sehari..nak masak sendri bw bekal macam xsempat (padahal malas)..hehehe

Imaan09 said...

kak..saya sabahan.. tpt pengeluar hasil laut..y rasa ikan sekilo RM3..udang harimau RM15/kilo.. duk bangi rasa nak nanges..mujur dah biasa.. xpe, kt tawau kita mkn seafood byk2..kt cni kita makan apa y murah kt cni laa kan.. skali skala boleh laa lepaskan keinginan nk mkn y mahal2..