Pages

25 June, 2010

rumah korang ada benda alah nih tak?


rumah aku mmg xde walker
dan aku mmg xmo BELI pun
banyak keburukan dari kebaikan
banyak yg aku baca
DAN lagi banyak aku baca
lagi membuatkan aku fikir say no to WALKER
tp semalam kak ain bagitau aku
kat taska ada pembantu taska tuh
letak booboo dlm walker
terus aku tersentap
bukan aku cerewet sgt
bagi aku
keselamatan anakku..cannot take for granted..NEVER!!
so pg2 buta tadi
aku dah cakap dgn pembantu taska
"ada letak auni dkt walker ke?"
dia jawab
"ada kak,kenapa?"
"maaf yea..akak x izinkanlah kalo lepas ni nak letak lagi
akak mmg x ajar letak dlm walker"
dia pun mintak maaf & aku harapkan ianya x berulang lagik
its good to have kak ain around with booboo
kak ain dah pandai report pada mama dia..
good girl!!
sinced aku mmg xmo ajar anak aku pun
naik WALKER
pd ibu2 lain yg letak anak diorg dlm WALKER
itu hak masing2
kenapa WALKER tak diperlukan:
disn aku listkan jawapannya:
-walker membataskan anak2 meneroka sdgkan diketika inilah masa paling sesuai bayi itu meneroka & mencuba banyak perkara baru..let them explore!!
-walker juga boleh mengakibatkan kerencatan melibatkan tulang spina/tengkuk bayi..masih belum matang @ boleh dikatakan masih lembut-boleh merencatkan pertumbuhan tulang
-meningkatkan risiko kemalangan
-melambatkan lagi proses anak2 membesar..dari mula meniarap,menyulur,merangkak,duduk,berdiri meniti,berdiri sendiri & belajar berjalan secara semulajadi..kerana adanya walker assist--SHORTCUT kan??
aku dah nampak kesan x eloknya
bila kesalahan aku meletakkan Kak Ain dlm walker dahulu
dan hasilnya Kak Ain lambat berjalan..umurnya 16bulan baru mula berjalan
(almaklumlah kak ain anak sulungku..segala menda aku belikan utk dia..konon nak merasa..amik ko..)
so utk this booboo
aku xmo ulang lagi kesilapan yg sama
booboo dah pandai meniti di usia umurnya baru 9m+
sgt takjub ok...
dan aku xkan condemn
sapa pun nak pakaikan walker pd anak sndr
dah duit masing2
but pls double take care of THEM
jangan amik jalan mudah
sbb nak senang wat keja lain
anak letak dlm walker
"sharing is caring"
peace no WAR!!

2 comments:

ayu said...

hehee...i suke statement u...
btw, kan ke baru2 ni ada kes pengasuh letak baby umur 7 bulan dalam walker n meninggal.. kes letak dlm walker tp TANPA PENGAWASAN.. berlaku kat area rumah kita plak tu, kat pangsapuri nilam, bandar baru ampang..

so, klu rasa2 nak guna juga walker, make sure kena perhatikan juga baby..

zailamohamad said...

Haziq dulu memang membesar dok dalam walker je tapi time ameera zaila beli juga tapi ameera yang tak nak so tak pakailah..lagi satu zaila xajar anak2 zaila tidur buai sebab susah sangat kalau balik kampung, nak berangkut ke sana ke mari buai tu