Pages

23 June, 2010

30 hari mencari rumah 3

pic crdt to google

banyak pulak part nih
sbbnya smp ke sudah x jupe lagik
semalam pencarian rumah ku
masih lagik melalui
pelbagai/aneka website aku terjah
dari mudah.my/iproperty/star classified
haram x ketemu


yg sedap dimata,sedap dipoket & kebanyakannnya rented out

kekdg geram lak aku tgk adv sumer tuh

patutnya ada lah satu "column" utk inform that house alrdy rented out/available

ini takde..hampir 90% call yg aku buat memanjang "alrdy rented out"

yg 10% lagik..ada yg kata on KIV confirmation


ada yg infm nak high deposit..sewa bulanan yg x munasabah..

ada takde pun rumah flat xde lif tgkt 4

mau pengsan aku dgn anak kecik 2 org nih

bukan aku memilih sgt

tp agak2lah..aku mencari rumah utk anak2ku yg sdg membesar

kesian anak2ku


skop mencari rumah

aku memikirkan banyak perkara

selain lokasi & bajet yg paling penting

aku jugak mencari rumah yg elok

bukan bila masuk

aku pulak yg kelam-kelibut kuar duit

betul itu..betul ini

dan aku jugak mencari rumah yg ownernya x fussy ttg deposit yg ala2 melampau

2+1 deposit mmglah normal kat KL nih

tapi kalo bab access card kena bayar rm100,utility kena byr dep smp rm700

kena bayar sticker smp rm30 ..sapa x hangin...

belum lagi bab kalo nak kena wat kontrak..lawyer fee rm200 kita kena bayar

x boleh itu x boleh ini

mmg hampeh!!


aku bukan nak dabik dada

tp bila aku menyewa rumah sejak kawin dulu

aku jaga umah org macam hak milik sendiri

kalo kak ain mula nak menconteng

aku jentik tangannya

aku nak owner tau

aku bukan shj menyewa..aku tlg jaga rumah dia

itukan harta owner


bab lokasi..mmg aku banned AMPANG

aku dah xmo carik umah kat AMPANG

mmg menyakitkan hati & jiwa raga ku


so aku rasa aku nak cari rumah di UKAY PERDANA

mungkinlah dr segi public transport mmg xde

jauh serba-serbi

dok kat langit ke 7..tinggi kan..(mmg area bukit antarabangsa)


tapi kalo still xde gak

aku mungkin akan cari smp ke setiawangsa

atau mungkin smp ke gombak


kenapa pilih area sana

pertama aku rasakan lokasi terhampir dgn tpt keja en papa

almaklumlah apapun kena pikirkan dia dulu

dia masuk keja pukul 7am

dan aku lak wlu jauh manapun aku tggl nanti

aku ttp nak htr si booboo & kak ain

di taska yg sama jugak

mslhnya si booboo xleh dok dgn org yg dia x kenal

dia akan menangis..melalak x hingat punyer..

terpaksalah sementara nak tggu dia besar sikit!!


ya allah

permudahkanlah pencarianku ini

hanya pdMU aku berserah & bermohon

smg ada belas ihsan thdpku & keluarga










8 comments:

Imaan09 said...

kenapa x guna agent.. pengalaman saya, klu guna agent, tuan rumah y akan bayar agent tu.. so, kita xrugi apa2 pun..guna agent cepat sket, sbb agent pun nk untung, plus derang banyak maklumat...

littlehumblelynn said...

saya x pnh guna agent..agak2 berapa cajnya yea?atau ada mana2 agent yg imaan09 boleh recommend?

Naz said...

Salam.
Lin betul ckp imaan tu,guna agent x pening kepala,Dulu akk guna agent utk rentkan rumah kat Ukay Perdana - nnti akk tanya hubby kalau dia masih simpan no agent ni.harap dia ada simpan

Elyn said...

pergh ssh gak ek nk cari umah sewa!!! igt kan merata-rata je ade heehe

wahida said...

salam kenal...semoga dipermudahkan urusan awak..amin...

zailamohamad said...

a'a, zaila dulu pon pakai agent, nanti dia akan sediakan semua dokumen untuk kita, kalau xsilap charge yg dikenakan adalah ratus2 juga (lupa sebab dah 3 tahun berlalu), kalau nak cuba masuk website Reapfield pastu cari ajen hartanah kat Ampang..selalunya kalau pakai ejen ni, kita akan terikat kontrak selama setahun r so xleh batalkan perjanjian dalam tempoh masa tersebut

littlehumblelynn said...

terima kasih atas saranan & pandangan..saya sdg cuba sedaya-upaya to find solution.pening kepala..nak guna agent jugak tp nak survey kos dahulu..nak pindah umah byk nak pakai duit..rm3k dah confirm utk deposit..belum cari lori lagi..kena pakai agent kalo berpatutan..mungkin akan cuba jugak..apapun tq so much!!

Imaan09 said...

saya xkenal mana2 ejen, sbb klu kenal pun, mesti dia 'jaga' area bangi-kajang je (ni area saya laa), tp kat Mudah.my tu, kdg2 y iklankan tu adlh ejen..so, mgkin leh cari ejen dr ctu..Good Luck