Pages

13 March, 2012

kesal + sebal :(





my soul :)


definisi selamat bagi aku
terutamanya yang melibatkan anak2 aku
dan ini mmg jadi guideline asas aku sejak ada anak


RUMAH


-jangan main benda2 tajam
-jangan main di kawasan dapor terutamanya
-jangan main dalam bilik air- takut jatuh licin
-jangan main di kawasan yang aku x nampak
-jangan main tangga/jangan main panjat2
-jangan main suis elektrik
-nak main depan laman-make sure pagar berkunci




surely suara aku bergegar satu rumah bila tgk anak2 buat perangai maha pelik gini


PUBLIC AREA


-jangan mimpi nak biar anak jalan merata sorang2 -kena pegang tangan mama/papa- pegang baju mama kalo mama tgh dukung adik
-jangan harap nak pg tgk satu tempat lain tanpa mama-papa
-nak main playground pun-mama akan join sekali naik buai/tggu bawah slide-jangan mimpi nak pg main dgn anak jiran sendiri2 tanpa aku  @ pengawasan orang2 tua
-pegi kedai/pasaraya- aku akan pastikan anak akan sentiasa dkt dgn aku/ dok dlm troli @ stroller.( biar org pelik tgk mama sewel terjerit2 as long as anak aku behave )
-anak nak pg rumah jiran pun aku tak percaya...kena tgk jugak sampai ke tidak ?
-jangan sesekali tggl anak2 dlm kereta walau sekejap-never-never-never




aku tahu mungkin ada few things nampak over protected
tapi pedulikan orang kata apa
inikan anak aku..aku yang susah payah mengandungkan dia,
besarkan dia sampai cerdik macam skrg
biarkan dia menangis skrg
as long as aku x menangis nanti


never jeopardise your kids safety
we never know what will happen
we never know the strangers out there
samada mereka betul2 baik @ tidak


pendek kata its a good things
utk belajar tidak percaya pada sesiapa pun even anak kita


zaman sekarang takkan sama dgn zaman aku membesar dahulu
dahulu- mak-ayah aku x kisah lepaskan aku main bebas
x payah bertunggu tangga pun kalo tgk aku main kat playground
dulu xde lagi jenis manusia yang xde hati perut macam skrg
yang buat nyawa manusia macam nyawa nyamuk
suka2 bunuh..suka2 hati je buat macam2


maaf entry sedikit emo*
terkesan dgn berita kematian adik di johor tuh
kehilangan selama 12 hari dan diakhiri dgn penemuan mayat rentung




ya Allah
manusia makin kejam dan makin hilang nilai kemanusiaan
smg Allah memberi seberat2 balasan atas kekejaman dia pada arwah itu
this is very sad story
dan menjadi iktibar utk aku & mungkin jugak ibubapa yang lain




al fatihah utk arwah
serta takziah utk keluarga mangsa terutama ibu & ayahnya
tempat arwah sudah pasti disana nanti
syurga jaminannya..




kita..wallahhuallam!!





19 comments:

Daddy Ziyyad said...

zaman sekarang ni, anak anak nak main depan rumah pun dah tak selamat

bujal X said...

lalai sikit je pun boleh jadi punca~haih~

DaZzlingLilLy said...

takut sgt i dgr kisah adik nadirah tu..entah la apa nak jd manusia zaman skang ni..takdak hati perut langsung

ayu said...

terkesan baca entri lynn ni..SANGAT SETUJU!!

gadisBunga said...
This comment has been removed by the author.
gadisBunga said...

betul.

dulu kalau ada auntie2 nak cuit2 baby orang lain kalau jumpa kat shopping mall ke, mana ke, ok lagi.

tapi sekarang silap2 kita akan dipandang serong.

terasa kesannya tapi demi keselamatan, nak nak kite sendiri pun tak percaya kat orang, perkara tu bagus.

alangkah indah kalau kita boleh hidup sejahtera macam dulu...

Imaan09 said...

itu sekarang kak lin.. masa akan datang..??xde tanda2 nk reda pun menda gini..makin teruk ada laa..
scary!

littlehumblelynn said...

Drdaddy.
Mmg betul.mmg x leh percaya skrg nih

littlehumblelynn said...

Bujal x,

mak pernah kata nyawa knk2 ditgn org tua.

littlehumblelynn said...

Lily,

manusia lg kejam dr binatang skrg nih.sedih sgt2

littlehumblelynn said...

Ayu,

mmg kalo melibatkan keselamatan mmg xde kompromi!

littlehumblelynn said...

Gb,

skrg mmg kena beringat,x mcm dulu dah.skrg ramai manusia suka take it for granted:-X

littlehumblelynn said...

Lea,

wallahuallam.mintak jauh dr tjadi pd ank2 kita.

Mixed-family in da house.... said...

Setuju !!!! Even kdg2 hubby marah sbb over protected tp sy x kisah.

mummY daniSha said...

x pe over protective pun..asal anak selamat...peringatan tuk ibu2bapa2 semua...termasuk diri sendiri...

zailamohamad said...

samalah..aku pon kalau ke pasaraya terpekik terlolong marahkan/larang anak2..tu yang asyik stress tu..hehehe

littlehumblelynn said...

Mixed-family,

pedulikan,as long as ank2 kita selamat kan?

littlehumblelynn said...

Mummy danisha

mmg as precaution kena jd over protected.hopefully bila ank2 dh bsr diorg paham :-|

littlehumblelynn said...

Zaila,

kalo aku surely mmg mcm tarzan mrhkan ank,risau jln merata.nsblh org nk kata apa,as long ank2 ok.