Pages

07 January, 2013

Asam Pedas Ikan Tenggiri -versi campak2



dont underestimate with the messy look..still habis sekuali ..hahhahah


utk kak Rahmah

maaf yea kak
saya takde sukatan tepat
sumer kes agak2
based on experienced shj nih

Bahan2

Ikan tenggiri
Bawang merah+Bawang putih+halia- blend bersama
Serai 2 batang -dititik
Belacan
Asam Jawa
Cili kering - blend
Daun Kesum
Bunga kantan
Tomato
Bendi ( jika suka)

Cara2

bawang merah+bawang putih+ halia- tumis sampai naik bau
masukkan cili kering- tumis sampai pecah minyak
campak serai & belacan sikit
tumis sampai wangi

masukkan asam jawa
air & ikan sekali
most likely asam jawa perlu lebih sikit - nak masamkan kuah tuh

perasakan dgn garam @ perasa aji kalo suka
last sekali lepas ikan elok masak- baru campak bendi,tomato & daun kesum serta bunga kantan
merenih sekejap
sedia utk dihidang

-aku masak lunch semalam,sebab teringin nak makan kuah masam2..

masa memasak - dalam 1/2 jam

selamat mencuba!!

6 comments:

bujal X said...

terliur plak nengok~~saya jarang beli sebab kat rumah saya sorang je yang makan tenggiri~~he~~

Ibu n Abah said...

Lynn...
Terima kaseh..
Caranta macam nak sama...
Cuma kenapa akak punya rak sedap..
Pssttt boleh mintak 'air tangan' sebotol tak?

gadisBunga™ said...

seb beik saya baru lepas makan nasik!

littlehumblelynn said...

Bujal

Laaa org rumah x mkn ?
Jgn lupa ajar ank2 mkn

littlehumblelynn said...

Kak rahmah,

Air tgn?
Huhuhuhu

Akak boleh buat py,air fgn ibu plg best dlm dunia.kalo x sdp utk kt tp sdp utk ank2,dah cukuplah.

All d best kak

littlehumblelynn said...

Gb,

Hahahaha!!!