Pages

17 January, 2013

Ain oh Ain!



pengsan awal pukul 830pm


bangun pagi 630am
siap2 breakfast wajib
hantar rumah jiran kul 7am
sbb dia mogok xnak naik van taska dah

kul 730am dia g sekolah agama
aku bekalkan duit belanja RM4 sehari
botol air-pagi2 ada air teh
utk bawak sekolah kebangsaan-letak air masak jerk
balik sekolah agama kul 1130am
makan-mandi rumah jiran tuh
kul 1pm jiran hantar g sek kebangsaan

balik sekolah kebangsaan kul 610pm
lohkong amik
mandi & makan siap2
kali nih mmg mintak tolong papanya siapkan makan utk dia dahulu
sbb mama baru nak btolak balik rumah masa nih
sampai 730pm dia akan mula buat homework
dah siap homework
mintak susu sebotol
still minum susu si kakak nih
tepuk dahi!!

akan kepengsanan tido
paling awal semalam 830pm
sementara menunggu aku
yang kalut jemur kain baju
masak dinner merangkap lunch lohkong utk hari nih
ralit2 kul 9pm baru dukung anak naik bilik

bertabahlah duhai anak
dulu mama pun macam kamu jugak
cuma lebih tragisnya
mama pg sekolah jalan kaki
balik sekolah jalan kaki
panas terik
hujan ribut
hadap jugak

pandai2lah bajet duit belanja RM1 seharik opah bagi
0.50sen sekolah agama
0.50sen sekolah kebangsaan

pengalaman perit itu yang menjadikan siapa mama sekarang
mama bangga jadi orang susah

semoga dgn segala kemudahan yang mama/papa berikan skrg
lebih memotivasikan kamu
jadi anak yang berjaya dunia & akhirat

anak2 sekarang terlalu manja kah?
atau mak-pak spt aku dan suami
yang tak mahu anak2 melalui apa yang kami lalui dahulu..

apapun sebagai ibubapa
aku masih mengamalkan budaya memberi jika itu perlu
belum sampai tahap manjakan anak
jika dia buat salah- memang kena denda
jika dia nak apa2 mesti ada sebabnya

hidup kita takkan dapat semua benda yang kita mahu

itu yang selalu aku bagitau dia!

moga2 dia paham..


3 comments:

Ibu n Abah said...

lynn..
ingat kita masa sekolah dulu..
akaklah.. sebab akak jauh lebih tua dari u..
memang jalan kaki..
belanja 50sen..
balik jika banyak geng, jalan kaki..jika sorang diri naik bas...
- memang melepek betul akak pi sekolah pagi dan petang... kesian sungguh lihatkan dia tidur..

littlehumblelynn said...

K.rahmah

Ikut ht mmg kesian,tp biarlah.this will be a mould for her future.skrg masa dia belajar,byk kemudahan dah. Sy buang jauh2 rasa kesian,demi nk mbentuk dia jd org.i/ allah

Imaan09 said...

alahai kakak Ain..dah jd big girl!