hidup bawah tekanan dasar kapitalism.its about money--money-- |
hari nih aku teringin nak berkongsi ttg maklumat ini
Financial Mediation Bureau
adalah badan -NGO
sebagai orang tengah
untuk sebarang pertikaian antara pengguna- pihak intitusi perbankan
contohnya
A pengguna kad kredit Bank B
tetiba terima statement kad kredit
ada transaksi yang mengelirukan
yang menunjukkan transaksi yang tidak dilakukan oleh A sendiri
report dispute dgn Bank B
Bank B amik masa 14 hari utk keluarkan result investigation
bila kuar result - A bertanggungjawab atas transaksi itu & dikehendaki membayar keseluruhannya
A marah & tak berpuas hati
maka A disarankan merujuk kesnya pada FMB
FMB selalunya akan bertindak sebagai badan berkecuali
tidak memihak pada A jugak pada bank B
penyiasatan akan dilakukan tanpa bias
berpandukan bukti dokumentasi yang diberikan oleh pihak bank & jugak mereka akan menjalankan penyiasatan terperinci dr pelbagai sudut
jadi sekiranya
kawan2 ada pertikaian dgn pihak Bank
bolehlah merujuk kepada FM
maklumat lanjut boleh lihat di website mereka disini
kenapa tetiba aku raise isu nih
-sbb tgh struggle fight dgn bank jugak nih,ada transaction online bayar bil air Kota Kinabalu- sampai 570 ringgit..bank kata kita liable to pay sedangkan kita tak tahu menahu pasal ni..sapa pulak yang tggl kat KK yang aku baik sgt nak tlg bayarkan bil nih..wallahuallam!!so tgh tggu result dpd FMB jugak ni..
so utk mereka yang ada masalah macam aku nih, adviceable to get help from FMB
fight for your right :))
Contact number : 03 22722811
Alamat : Level 25 Dataran Kewangan,Dataran Takaful, No 4 Jalan Sultan Sulaiman,50000 KL
sharing is always caring!
2 comments:
Kak Lyn, kalo untuk capital market, ada SIDREC.
Securities Industries Dispute Resolution Centre.
Untuk monetary claim regarding shares, unit trusts, futures or other investment products or services.
:-)
very good info kak. thanks for sharing!
Post a Comment