Pages

04 December, 2012

23 tahun

4 DISEMBER 1989

 tarikh ini merupakan titik hitam dalam kehidupan aku sekeluarga
aku & adik beradik bergelar anak yatim
abah meninggal dunia secara mengejut
diagnosed- heart attack

aku baru berusia 10 tahun rasanya
dan aku masih ingat
itu hari pertama aku bersekolah baru
dan aku masuk tahun 5 masa tuh

dulu2 persekolahan baru bermula Dec yea
hari pertama bersekolah
abah suh makan nasi lemak yang mak masak
sambil pesan - lepas nih kena belajar pegi sekolah sendiri
pagi tuh abah hantar pegi sekolah naik scooternya

balik sekolah jalan sendiri pelan2
tgk abah masih ada kat rumah
aku masih ingat sedang bersimpuh makan tghr
sbbnya nak ke sekolah agama petangnya
abah dok disofa tgk kami adik beradik makan
dok pesan itu - ini
tapi yang paling aku ingat
"jalan pegi sekolah baik2, nanti esok-lusa abah takde dah"

pegi sekolah agama buat kali pertama
dihantar oleh emak
punyalah takut
sebab dah darjah 5 baru nak pegi sekolah agama
tulis jawi, baca jawi pun tak berapa pandai
baru sejam -dua dalam kelas
tetiba nampak kakak aku datang masuk kelas
sambil menangis2
minta izin bawa aku pulang

aku yang tak tahu apa2
ikut angkat beg
ada kereta menunggu dibawah
sampai rumah - kak long bagitau "abah dah meninggal,lin"

aku rasa macam mimpi
sebab elok sgt pagi tadi dia hantar pergi sekolah
bagi duit belanja
pesan itu & ini
baru sangat dia teman kami adik beradik makan tengahari

abah meninggal di usia yang agak muda
abah baru 45tahun masa tuh
dan mak baru berusia 40 ketika itu
adik bongsu baru 3 tahun

begitulah kisahnya
permulaan dimana aku bergelar anak yatim

dan ianya permulaan yang begitu sakit

aku tahu bagaimana rasanya menjadi anak yatim

kalo diizinkan Allah
aku tak nak anak2 aku melalui nasib seperti aku

biarlah jika sampai ajal ku & suami
biarlah ketika anak2 aku sudah pandai berdikari

tapi siapa yang tahu
rahsia Allah yang satu ini ?

wallahuallam bwsb

Al fatihah utk arwah abah
Abdul Latib bin Amir









10 comments:

gadisBunga™ said...

saya tak terucap apa-apa. sedih...

al-fatihah...

:'(

Ibu n Abah said...

Al Fatehah
Semuga rohnya dicucuri rahmat oleh ALLAH dan ditempatkan bersama para solihin.

Nieda ramly said...

alfatihah

indahhouse said...

Salam kak lynn,
Al fatihah buat arwah abah kak lyyn. ya, kita tak tahu bila masa kita kembali padaNya. Itu rahsia Allah. Insya Allah, kita cari bekal agar yg hidup tetap selamat, yang di sisi Allah selamat ke Jannah. ia perasaan yg suci..

Lina said...

Al-fatihah.. semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. sedih sgt bc entry ni, kuatkan semangat ye..

mama maman aka yana said...

al-fatihah.. sayu dihati.. teringat kat anak2 arwah kwn sy yg br meninggal dlm usia 37thn dan anak2nya pun masih hijau.. dugaan yg tak mampu kita elak... :(

Imaan09 said...

sedih kak lin.. ayah saya meninggal accident masa saya darjah 3.. saya rasa apa y kak lin rasa, malah lebih lagi kerana saya anak sulung.. bila fikir balik skang, umur adik bonsu semasa ayah xde adalah tak sampai 2 taun.. duk terbayang, jika takdir adik saya sama ngan Ruhil.. adakah saya sekuat ibu saya???? ouhh..sedihh!

Marsha~ said...

alfatihah... arwah abah sy pun meninggal muda.... :( juga, ketika adik bongsu berumur 3 tahun...

angahMia said...

sedih nye baca, al fatihah untuk arwah

Suliana said...

salam takziah.. sedihnya.. rindu pd yg tiada..