Pages

29 October, 2009

Kesian anakku..

semalam balik aje keja
aku bergegas pulang ke rumah
sbb kena bwk ain ke klinik
ain demam malam kelmarin
dan berlarutan smp ptg semalam
aku risau sgt
takut apa2 pulak
sjk dia bertukar nursery baru nih

so g klinik
doktor bgtau demam panas biasa aje
cuma ada throat infection macam selalu
dlm masa yg sama
aku terangkan keadaan si auni

kata doktor

"it might be asthma"
"ada sesiapa yg ada asthma"

kata doktor lagi

"asthma ubatnya hanya ventolin"
"dan dia hanya buat nebulizer kalo keadaan dah akut sgt"
"hanya kena control alahannya aje kepada keadaan yg sejuk,berhabuk,berasap,dan bulu2 binatang"

kesian auni!!

banyak pendapat & petua yg kudengar ttg penyakit nih
melalui website kesayangan ku www.susuibu.com
dan banyak jugak yg kubaca melalui website

aku paste mana yg aku rasa kan hampir keadaannya dgn auni:

"Babies are susceptible to respiratory infections and may commonly be seen coughing or wheezing. However, mostly these symptoms are related to colds, or infections of the upper respiratory tract. However, coughing or wheezing may also indicate asthma.

What is asthma?

Asthma is a respiratory condition in which the tubes that transfer air in and out of the lungs become sensitive and inflamed. Upon contact with a trigger, the muscles around the walls of these tubes tighten further, making it difficult for the person to breathe. Since these airways are small in babies, even a small degree of inflammation or contraction is sufficient to give rise to symptoms of asthma.

You should consult the pediatrician if your baby:


Wheezes on more than one occasion.
Has continuous bouts of coughing that get aggravated at night.
Displays an unusual form of breathing.
Suffers breathing problems in response to a cold, or allergens such as dust or smoke.

Here are some facts related to asthma in babies:


An isolated episode of wheezing is no reason to suspect asthma. If wheezing is recurrent, the pediatrician may prescribe tests to check for asthma.
Most kids who wheeze as infants outgrow it and do not have asthma when they get older. Less than a third of babies who regularly wheeze during the first three years of their lives, continue to do so as they grow older.
Asthma if uncontrolled can, over time, seriously damage babies' lungs. To avoid this, the pediatrician may prescribe asthma medications to babies who have symptoms of asthma, even if the diagnosis is not confirmed.

Paul Banas is a founder of GreatDad.com. He writes articles on parenting skills, parenting, pregnancy and dads, parenting tips, baby names, adopted child and many more topics related to dads.


aku cuma berharap & berdoa penyakit asthma si auni takkan berlarutan smp dia besar

smg anakku sihat selalu hdknya

dan aku sdg berusaha utk mencari theraphy terbaik utk menyembuhkan penyakit auni & takkan putus berharap smg auni membesar dgn baik spt bayi2 lain..aminn..

26 October, 2009

akhirnya!!!



setelah suffering menidokan auni
yg kerap terjaga
yg tak mudah lena
yg sentiasa suka berbuai
dan mama & papa yg tak larat membuai
berjam2
akhirnya
aku & papa amik keputusan
utk beli
"cradle machine @ electric cradle"
wah..wah...
mmg high maintenance anakku yg sorang nih

jadiler
as long as dia lena
dan mmg mujarab kata papa
sbbnya bila aku balik keja td
umah ku agak kemas drpd biasa
rupanya papa ada masa nak mengemas
sinced auni lena dlm buainya..
auni..auni..

cuma skrg nih aku & papa
hanya akan letak auni
bila dia meragam jer
macam skrg nih auni tgh lena
atas divan mamanya dlm bilik

bahaya buai ni sbnrnya
sbb tuh aku alas tpt landing dia
dgn bantal org dewasa
aku taknak kepalanya bergegar sgt
dlm buaian
so rhythm buainya
sgt seminimum mungkin

smg Allah memelihara anak2ku sentiasa

25 October, 2009

Trial & Error



semalam Agel yg kuorder tiba di rumah dlm kul 11am
sejauh dr teluk intan dtgnya
aku order Agel supplement utk infant
just nak cuba
bila ku baca testimoni
drpd penggunanya
semuanya menunjukkan effect +ve
jd aku tutup sebelah mata
just nak cuba pd si auni
utk reduce effect cold allergynya

tp malam td tak smpt nak bg si auni "umi"
sbbnya setelah sepanjang hr dia meragam
so dia tertido awal dlm kul 7lebih malam td

semalam lepas maghrib
aku & family kecilku
ke AEON AU2
sajer berjalan
smbl aku nak mencari hadiah utk anak saudara ku
yg akan menyambut besdaynya esok
dan jugak membeli baju utk dinner ku
tp haram tak bertemu yg aku suka
jadi aku beli baju si ain,si auni,bj tido ku & sehelai baju blouse warna hitam
agak lama aku tak update wardrobeku
sejak mgdg rasanya
dah beranak 2 nih
masih senang nak cari blouse
cuma kena cari yg sesuai dimata & dihati & dipoket jer..

disamping men"train" papa
dgn keta baru kami
hehehe...
keta yg menjadi idaman si ain sbnrnya
dan jugak menjadi pilihan aku & papa
setelah 5 minggu application dgn bank
setelah seminggu aku sign agreement
baruler keta tu kitorg amik jumaat lepas
jadiler...
memandangkan ahli keluarga dh makin bertambah
keta ni just nice to accomodate the whole family
dan selesa
dimata,dipoket & diguna....
dan harapnya aku tak tergoda lg
utk tukar keta lg
ooooppppss....nanti!!

kalo org lain giler MPV
aku & papa
gilakan sedan car jer
asalkan ada boot & big rooming
dah ok jer kot
melainkan ada org bg aku free MPV lainler citer
hehehhe...

apapun misi aku skrg
mencari sebanyak mungkin
maklumat & petua berguna
utk aku treat "cold allergy " si auni
semoga auni cepat sihat
dan membesar macam bayi2 lain
macam kakaknya si ain

23 October, 2009

Cold Allergy si Auni

akhirnya setelah puas ku searching dlm internet nih
baru ku tau
si auni mengalami allergi kepada kesejukkan
kesian auni

dan misi aku yg seterusnya utk membeli AIR HUMIDIFIER HOT & COLD
utk kegunaan auni
utk diletak dlm bilik tido ku
smg dpt mengurangkan alerginya

aku terbaca dlm 1 blog
www.mommyfreak.com

aku paste dicn:

Last week, hubby bought the latest Sharp air purifier cum humidifier. Alycia has been having colds and throat infections too often and hopefully, with this air purifier placed in the gals’ bedroom, it will help to reduce her nose allergy and colds.
This air purifier has a clean Plasmacluster ion shower mode with humidification, where it acts to remove airborne dust, pollen, mold and allergens from the air. There is even a water tank built inside the air purifier. I don’t know how effective this air purifier is but I really hope it will help to reduce Alycia’s allergy and frequent colds. It better be good coz it cost over RM1,600.
Do you use an air purifier too? Do you see any improvement in your kids’ health after using it?

jd aku bertanya pd ramai expert thru internet
ini antara cara yg di galakkan
selain penggunaan nasal spray
utk nose congested
warm environment
say no to aircond..

smg auni cepat sembuh
kasihan anakku
sayang auni..

22 October, 2009

Auni oh Auni

mmg agak lama aku tak update blog ku ini
selain aku telah mula bekerja
aku jd sgt kelam-kabut
menguruskan kedua2 anakku
luckily papa byk membantuku
sejak dihantar ke nursery
Auni mula meragam setiap malam
Auni kena colic
kesian sgt
kesian pd auni
kesian jugak pd aku & papanya
aku tak tau dimana silapnya
tp sejak 2 menjak nih
mmg aku tido tak macam org
adaler sejam-dua dpt lelap
selebihnya melayan kesakitan colic si auni
kata makku
colic akan ok bila bb dah mula meniarap
means ada sebulan-dua lg
puhhhh merana jugak tuh!!

macam2 ubat aku beli utk si auni
botol anti colic AVENT
beli minyak angin
pakaikan baju panjang
kurangkan level kipas
selimutkan dia
mandikan dgn air suam shj smp ke hr nih
alih2 auni still colic
"akhirnya aku redha je lah"
mungkin macam nih susahler mak2 kita jg kita dulu kan
bukan senang nak membesarkan seorg anak..

smg aku lebih sabar melayan kerenah auni
auni makin tembam
makin comel anakku ini
makin pandai
sudah mula boleh diagah
sudah pdi ketawa
"indahnya melihat pembesaran seorg bayi nih"


shj aku paste keratan ttg colic
"sharing is caring"

Kembung Perut (COLIC)
Apa itu kembung perut (Colic)?
Kembung perut biasanya dikaitkan dengan bayi yang menangis disebabkan oleh sakit perut.
Diagnosa ditentukan berdasarkan ciri-ciri berikut:
• Bayi menangis berterusan atau kerap menangis buat masa yang lama tanpa sebab-sebab yang jelas.
• Masalah ini berlarutan selama 2-4 jam sehari untuk sekurang-kurangnya 5 hari seminggu dan selalunya bermula pada umur bayi 2-3 minggu dan beransur kurang/pulih apabila bayi mencapai umur 3-4 bulan.


Mengapakah sesetengah bayi mengalami kembung perut?
Sebab tidak diketahui. Beberapa teori termasuk :
1. Usus :
o Alah kepada protein susu lembu.
o Alah kepada laktosa.
o Usus belum matang. Pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna akan menyebabkan kembung dengan "angin" yang berlebihan.
o Ketidakselesaan disebabkan "angin".

2. Biologi :
o Cara menyusu : kurang atau lebih menyusu dan kurang sendawakan bayi.
o Terdedah kepada asap rokok. Ibu yang merokok sewaktu mengandung atau di dalam pantang akan menyebabkan bayi berisiko tinggi untuk kembung perut.

3. Psikososial
o Ibu bapa yang tertekan.

4. Lain-lain
o Sistem saraf bayi yang belum matang menyebabkan ia lebih sensitif kepada faktor persekitaran.


Adakah ramai bayi yang mengalami masalah ini?
Dianggarkan 1 hingga 5 dalam 10 bayi mengalami kembung perut.


Apakah tanda-tanda bayi anda mengalami kembung perut?
Bayi akan selalunya :
• Menangis sekuat hati dalam jangka masa yang lama.
• Di ikuti menarik kedua belah kaki ditarik ke perut dan tangan dikepal.
• Tidak selalunya berkait dengan perut buncit, muntah, demam atau tanda- tanda penyakit yang lain


Adakah kembung perut akan menyebabkan masalah serius yang lain?
• Kebiasaannya bayi akan sihat dan boleh membesar dengan baik.
• Bagaimanapun, masalah ini mungkin boleh menyebabkan tekanan perasaan dan kebimbangan di kalangan ahli keluarga.
• Ibu bapa merasa kecewa dan risau melihat keadaan bayinya.


Bagaimanakah untuk mengelakkan masalah ini?
• Tiada rawatan yang khusus. Keadaan ini akan pulih dengan sendiri apabila bayi berumur 3-4 bulan.
• Jika anak anda kembung perut :
1. Elakkan terlalu kerap mengangkat bayi ketika ia merengek.
2. Selimutkan bayi sehingga selesa dan dodoikan dengan lemah lembut
3. Kurangkan bunyi bising
4. Bawa bayi anda bersiar-siar
5. JANGAN SEKALI-KALI MENGGONCANG BAYI ANDA
6. Jika ibu bapa merasa tertekan atau penat, cuba dapatkan bantuan orang lain untuk menjaga bayi dan ambil rehat yang secukupnya.

Dapatkan nasihat doktor jika :
• Tangisan bayi anda seperti di dalam kesakitan.
• Ada masalah lain seperti muntah, perut buncit, cirit-birit atau sembelit.
• Bayi anda demam
• Ibu bapa terlalu bimbang atau penat dan tidak boleh menangani masalah ini sendiri.


Apakah ubat yang boleh membantu?
• Tiada ubat yang berkesan untuk meredakan kembung perut.
• Anda boleh mencuba ubat untuk "angin" atau "colic" dan sejenis ubat bernama "dimethicone" untuk mengurangkan rasa kembung.


Bagaimanakah untuk mengelakkan masalah ini?
Jika bayi anda menghisap susu botol:
• Amalkan teknik penyusuan yang betul, pastikan saiz puting yang sesuai dan sendawakan bayi anda di antara penyusuan.
• Cuba tukar susu contohnya susu soya selepas merujuk kepada doktor anda.

Jika bayi menyusu badan :
• Teruskan penyusuan susu ibu, tetapi ibu perlu mengelakkan makanan tertentu seperti kobis, broccoli, bunga kobis, kafein dan makanan yang dibuat dari susu lembu.


Peringatan
• Kembung perut (colic) adalah masalah yang mencabar tetapi ia tidak menimbulkan kesan bahaya kepada bayi pada masa akan datang. Diagnosa yang tepat adalah penting.
• Dapatkan nasihat doktor jika:
o Diagnosa tidak dapat dipastikan
o Adanya tanda-tanda penyakit serius yang lain.
Semakan akhir : 10 April 2007
Dilawati : 576

Cetak




penafian | dasar privasi | kemudahan

13 October, 2009

Innalillahiwainnailaihirojiuun


Persinggahan Terakhir

Saat aku mencoretkan entry ku kali ini
Aku & family mertua ku
Dlm keadaan “berkabung”
Semalam bapa mertua yg kukasihi & kuhormati
Telah kembali dgn tenangnya ke Rahmatullah
Tepat pukul 7.30am
Dan telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid Tok Kah,Dungun
Sebelum azan Zohor

Bapa mertuaku yg menderita
“kanser pundit kencing”
Yg hanya diketahui bulan 2 tahun ini
Dan telah berada di GH hamper 2 bulan lebih lamanya
Utk radioterapi session
Malangnya raya baru nih
Bapa mertua ku terkena jangkitan kuman
Melarat sehingga menjejaskan kesihatannya

Baru minggu lepas
Bapa mertuaku demam
“kesan dpd jangkitan kuman”
Demam panas yg tak surut2
Dan dia lgsg tak makan @ minum
Bila doctor on antibiotic selama 3 hari
Body refused to accept
Dan menyebabkan mak mertua ku
Ambil keputusan utk bawak bapa mertua ku pulang ke Dungun
(atas budi-bicara & persetujuan anak-beranak jugak)
Pada 9-10-2009
Dengan menyewa ambulan Bahamas

Dan pd hari yg sama
Aku ,papa & kedua2 anakku
Bergegas mengemas baju2
Kami bertolak balik kg dr KL
Hamper pukul 10pm
Dan tiba di kg kul 3am
Penatnya jgn kira ler..
Dgn auni yg meragam sepanjang perjalanan..

Smp di kg
Ramai org
Yg baca yaasin
“hanya ALLAH yg tau”
Betapa sedihnya aku
Aku x pnh melalui keadaan spt ini

Keesokkan harinya 10-10-09
Org tak putus dtg menziarah
Sejauh dr Kota Bharu pun ada
Mmg penuh umah tuh
Smp mak mertua ku buat majlis bacaan yaasin pd sblh malamnya
Pada ketika itu bapa mertuaku mmg dah tak sedar
Dia tak respon apapun
Malah tak sedar samada dia buang air @ tidak
“dan aku sndr rasa tak sdp hati melihat progresnya”

Keesokkan harinya 11-10-09
Selepas subuh papa mengaji di tepi bapa mertuaku
Dan buat pertama kalinya dia membuka matanya
“melihat keliling”
Bapa mertua ku bernafas sgt kuat sejak dia tiba di Dungun
Dan tetiba dia lgsg senyap
Dan hanya disedari oleh Pak Long
Kesemua anak-beranak kecuali k.ngah ada ketika itu
Bapa mertuaku mghembuskn nfs terakhirnya
Dlm lingkungan pukul 7.30am

Stlh hmpr 20thn
Aku melalui lg saat memeritkan ini
meskipun hanya mertua ku
tp aku merasakan dia tak ubah umpama ayah kdgku sendiri
sementelah terlalu lama aku kehilangan ayah kandungku
seawal usiaku 10thn

dan kehilangan bapa mertuaku ini
kulihat suamiku
antara yg betul2 sayu & sedih
wpun kulihat dia cuba menahan airmatanya
namun hati seorg isteri
yg mengenali hati budi suaminya

suamiku sesuai dgn pangkatnya sbg "USTAZ"
menjalankan t/jawab sbg anak
dia memandikan jenazah ayahnya
dia yg mengafankan ayahnya
dan dia juga yang mengimamkan solat jenazah ayahnya
sekaligus membaca talkin utk ayahnya
dan terdetik dihati aku
"betapa pentingnya ada seorang anak lelakri"
semoga ALLAH SWT memberikan rezeki seorang zuriat lelaki utkku nanti
smg suati waktu nanti
disaat aku & papanya
smp waktu menemuiNYA
dia mampu melakukan semua itu utk kami berdua

Ya ALLAH
rahmatilah jenazah bapa mertuaku
tempatkanlah dia bersama org2 beriman
permudahkan segalanya buatnya

"ain-dia mungkin tak tau apa..tp setiap perkataan drnya ttg tok-ayahnya buat aku & papanya sayu sgt"


"auni irdina-kasihan anakku...bak kata mak toknya "anakku auni umpama penganti tok ayahnya...subhanallah!!

semoga papa,aku & ahli keluarga yg lain boleh melalui detik sukar ini perlahan2..insyaallah!!

01 October, 2009

GAMBAR RAYA 2009















malas pulak aku nak elaborate utk each photo..
yg pasti sumer gambar tuh diambil di ward RADIOTERAPI & ONKOLOGI
the whole family beraya di hospital pg2 raya tuh..
sgt sadis..
semoga FIL ku cepat kuar hospital & cepat sembuh..