Pages

22 October, 2009

Auni oh Auni

mmg agak lama aku tak update blog ku ini
selain aku telah mula bekerja
aku jd sgt kelam-kabut
menguruskan kedua2 anakku
luckily papa byk membantuku
sejak dihantar ke nursery
Auni mula meragam setiap malam
Auni kena colic
kesian sgt
kesian pd auni
kesian jugak pd aku & papanya
aku tak tau dimana silapnya
tp sejak 2 menjak nih
mmg aku tido tak macam org
adaler sejam-dua dpt lelap
selebihnya melayan kesakitan colic si auni
kata makku
colic akan ok bila bb dah mula meniarap
means ada sebulan-dua lg
puhhhh merana jugak tuh!!

macam2 ubat aku beli utk si auni
botol anti colic AVENT
beli minyak angin
pakaikan baju panjang
kurangkan level kipas
selimutkan dia
mandikan dgn air suam shj smp ke hr nih
alih2 auni still colic
"akhirnya aku redha je lah"
mungkin macam nih susahler mak2 kita jg kita dulu kan
bukan senang nak membesarkan seorg anak..

smg aku lebih sabar melayan kerenah auni
auni makin tembam
makin comel anakku ini
makin pandai
sudah mula boleh diagah
sudah pdi ketawa
"indahnya melihat pembesaran seorg bayi nih"


shj aku paste keratan ttg colic
"sharing is caring"

Kembung Perut (COLIC)
Apa itu kembung perut (Colic)?
Kembung perut biasanya dikaitkan dengan bayi yang menangis disebabkan oleh sakit perut.
Diagnosa ditentukan berdasarkan ciri-ciri berikut:
• Bayi menangis berterusan atau kerap menangis buat masa yang lama tanpa sebab-sebab yang jelas.
• Masalah ini berlarutan selama 2-4 jam sehari untuk sekurang-kurangnya 5 hari seminggu dan selalunya bermula pada umur bayi 2-3 minggu dan beransur kurang/pulih apabila bayi mencapai umur 3-4 bulan.


Mengapakah sesetengah bayi mengalami kembung perut?
Sebab tidak diketahui. Beberapa teori termasuk :
1. Usus :
o Alah kepada protein susu lembu.
o Alah kepada laktosa.
o Usus belum matang. Pencernaan karbohidrat yang tidak sempurna akan menyebabkan kembung dengan "angin" yang berlebihan.
o Ketidakselesaan disebabkan "angin".

2. Biologi :
o Cara menyusu : kurang atau lebih menyusu dan kurang sendawakan bayi.
o Terdedah kepada asap rokok. Ibu yang merokok sewaktu mengandung atau di dalam pantang akan menyebabkan bayi berisiko tinggi untuk kembung perut.

3. Psikososial
o Ibu bapa yang tertekan.

4. Lain-lain
o Sistem saraf bayi yang belum matang menyebabkan ia lebih sensitif kepada faktor persekitaran.


Adakah ramai bayi yang mengalami masalah ini?
Dianggarkan 1 hingga 5 dalam 10 bayi mengalami kembung perut.


Apakah tanda-tanda bayi anda mengalami kembung perut?
Bayi akan selalunya :
• Menangis sekuat hati dalam jangka masa yang lama.
• Di ikuti menarik kedua belah kaki ditarik ke perut dan tangan dikepal.
• Tidak selalunya berkait dengan perut buncit, muntah, demam atau tanda- tanda penyakit yang lain


Adakah kembung perut akan menyebabkan masalah serius yang lain?
• Kebiasaannya bayi akan sihat dan boleh membesar dengan baik.
• Bagaimanapun, masalah ini mungkin boleh menyebabkan tekanan perasaan dan kebimbangan di kalangan ahli keluarga.
• Ibu bapa merasa kecewa dan risau melihat keadaan bayinya.


Bagaimanakah untuk mengelakkan masalah ini?
• Tiada rawatan yang khusus. Keadaan ini akan pulih dengan sendiri apabila bayi berumur 3-4 bulan.
• Jika anak anda kembung perut :
1. Elakkan terlalu kerap mengangkat bayi ketika ia merengek.
2. Selimutkan bayi sehingga selesa dan dodoikan dengan lemah lembut
3. Kurangkan bunyi bising
4. Bawa bayi anda bersiar-siar
5. JANGAN SEKALI-KALI MENGGONCANG BAYI ANDA
6. Jika ibu bapa merasa tertekan atau penat, cuba dapatkan bantuan orang lain untuk menjaga bayi dan ambil rehat yang secukupnya.

Dapatkan nasihat doktor jika :
• Tangisan bayi anda seperti di dalam kesakitan.
• Ada masalah lain seperti muntah, perut buncit, cirit-birit atau sembelit.
• Bayi anda demam
• Ibu bapa terlalu bimbang atau penat dan tidak boleh menangani masalah ini sendiri.


Apakah ubat yang boleh membantu?
• Tiada ubat yang berkesan untuk meredakan kembung perut.
• Anda boleh mencuba ubat untuk "angin" atau "colic" dan sejenis ubat bernama "dimethicone" untuk mengurangkan rasa kembung.


Bagaimanakah untuk mengelakkan masalah ini?
Jika bayi anda menghisap susu botol:
• Amalkan teknik penyusuan yang betul, pastikan saiz puting yang sesuai dan sendawakan bayi anda di antara penyusuan.
• Cuba tukar susu contohnya susu soya selepas merujuk kepada doktor anda.

Jika bayi menyusu badan :
• Teruskan penyusuan susu ibu, tetapi ibu perlu mengelakkan makanan tertentu seperti kobis, broccoli, bunga kobis, kafein dan makanan yang dibuat dari susu lembu.


Peringatan
• Kembung perut (colic) adalah masalah yang mencabar tetapi ia tidak menimbulkan kesan bahaya kepada bayi pada masa akan datang. Diagnosa yang tepat adalah penting.
• Dapatkan nasihat doktor jika:
o Diagnosa tidak dapat dipastikan
o Adanya tanda-tanda penyakit serius yang lain.
Semakan akhir : 10 April 2007
Dilawati : 576

Cetak




penafian | dasar privasi | kemudahan

No comments: