Pages

13 October, 2009

Innalillahiwainnailaihirojiuun


Persinggahan Terakhir

Saat aku mencoretkan entry ku kali ini
Aku & family mertua ku
Dlm keadaan “berkabung”
Semalam bapa mertua yg kukasihi & kuhormati
Telah kembali dgn tenangnya ke Rahmatullah
Tepat pukul 7.30am
Dan telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid Tok Kah,Dungun
Sebelum azan Zohor

Bapa mertuaku yg menderita
“kanser pundit kencing”
Yg hanya diketahui bulan 2 tahun ini
Dan telah berada di GH hamper 2 bulan lebih lamanya
Utk radioterapi session
Malangnya raya baru nih
Bapa mertua ku terkena jangkitan kuman
Melarat sehingga menjejaskan kesihatannya

Baru minggu lepas
Bapa mertuaku demam
“kesan dpd jangkitan kuman”
Demam panas yg tak surut2
Dan dia lgsg tak makan @ minum
Bila doctor on antibiotic selama 3 hari
Body refused to accept
Dan menyebabkan mak mertua ku
Ambil keputusan utk bawak bapa mertua ku pulang ke Dungun
(atas budi-bicara & persetujuan anak-beranak jugak)
Pada 9-10-2009
Dengan menyewa ambulan Bahamas

Dan pd hari yg sama
Aku ,papa & kedua2 anakku
Bergegas mengemas baju2
Kami bertolak balik kg dr KL
Hamper pukul 10pm
Dan tiba di kg kul 3am
Penatnya jgn kira ler..
Dgn auni yg meragam sepanjang perjalanan..

Smp di kg
Ramai org
Yg baca yaasin
“hanya ALLAH yg tau”
Betapa sedihnya aku
Aku x pnh melalui keadaan spt ini

Keesokkan harinya 10-10-09
Org tak putus dtg menziarah
Sejauh dr Kota Bharu pun ada
Mmg penuh umah tuh
Smp mak mertua ku buat majlis bacaan yaasin pd sblh malamnya
Pada ketika itu bapa mertuaku mmg dah tak sedar
Dia tak respon apapun
Malah tak sedar samada dia buang air @ tidak
“dan aku sndr rasa tak sdp hati melihat progresnya”

Keesokkan harinya 11-10-09
Selepas subuh papa mengaji di tepi bapa mertuaku
Dan buat pertama kalinya dia membuka matanya
“melihat keliling”
Bapa mertua ku bernafas sgt kuat sejak dia tiba di Dungun
Dan tetiba dia lgsg senyap
Dan hanya disedari oleh Pak Long
Kesemua anak-beranak kecuali k.ngah ada ketika itu
Bapa mertuaku mghembuskn nfs terakhirnya
Dlm lingkungan pukul 7.30am

Stlh hmpr 20thn
Aku melalui lg saat memeritkan ini
meskipun hanya mertua ku
tp aku merasakan dia tak ubah umpama ayah kdgku sendiri
sementelah terlalu lama aku kehilangan ayah kandungku
seawal usiaku 10thn

dan kehilangan bapa mertuaku ini
kulihat suamiku
antara yg betul2 sayu & sedih
wpun kulihat dia cuba menahan airmatanya
namun hati seorg isteri
yg mengenali hati budi suaminya

suamiku sesuai dgn pangkatnya sbg "USTAZ"
menjalankan t/jawab sbg anak
dia memandikan jenazah ayahnya
dia yg mengafankan ayahnya
dan dia juga yang mengimamkan solat jenazah ayahnya
sekaligus membaca talkin utk ayahnya
dan terdetik dihati aku
"betapa pentingnya ada seorang anak lelakri"
semoga ALLAH SWT memberikan rezeki seorang zuriat lelaki utkku nanti
smg suati waktu nanti
disaat aku & papanya
smp waktu menemuiNYA
dia mampu melakukan semua itu utk kami berdua

Ya ALLAH
rahmatilah jenazah bapa mertuaku
tempatkanlah dia bersama org2 beriman
permudahkan segalanya buatnya

"ain-dia mungkin tak tau apa..tp setiap perkataan drnya ttg tok-ayahnya buat aku & papanya sayu sgt"


"auni irdina-kasihan anakku...bak kata mak toknya "anakku auni umpama penganti tok ayahnya...subhanallah!!

semoga papa,aku & ahli keluarga yg lain boleh melalui detik sukar ini perlahan2..insyaallah!!

2 comments:

Anonymous said...

Innalillah hiwainna ilahirajiun..salam takziah. Masih segar detik kehilangan mak (mertua) pada 13/7/2009 jam lb krg 8 pagi. Semoga Allah mencucuri rahmatNNYA ke atas pemergian org yg kita kasihi & jadikan pmergian mereka sebagai peringatan ke atas umat manusia yg masih hidup. Amin....

-LaDy rAzOr- said...

Innalillah....
sayu n sebak hati baca entry k.lin kali nie...
Doakan roh arwah ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman...
aminnnnnnnnn..........