Pages

04 August, 2014

Aidilfitri 2014

Bagi aku beraya mana2 pun tak kisah
Asalkan ada family
Terutamanya immediate family

Raya bukan medan untuk pertandingan
Baju siapa lagi banyak
Baju siapa lagi class
Atau untuk bermegah kereta siapa lebih gah

Sebab itu dari dulu sampai sekarang
Duit banyak mana pun
Sikit macam mana pun
Persiapan raya memang sama dari dulu
Tak lebih tak kurang
Anak2 dah dididik pakai aje apa yang mama beli
Cuma budak2 nih di beri peluang pilih kasut raya masing2

Seperti yang sedia maklum
Raya tahun nih turn beraya di Terengganu
Masih dengan sistem giliran
W/pun arwah mak & bapa mertua dah lama tak ade
Suami masih ada adik beradik lain di kg

Kami bertolak dari KL
Ahad sebelum raya tuh
Alhamdulillah,tak sangkut dalam kesesakan jalan raya sebagaimana mereka yang bertolak hari Sabtu
Dengar cerita KL-Kerteh pun 14jam berbanding hari biasa dalam lingkungan 6 jam sahaja

Sampai kg masing2 sibuk dengan persiapan raya
Aku diberi tugas memasak rendang ayam & daging
Dalam masa yang sama kalut memasak untuk berbuka hari terakhir Ramadhan
Alahai flat betul 
Penat sungguh hari tuh
Apapun selamat jugak menghabiskan puasa terakhir wpun nyawa2 ikan

Pagi raya kak ipar masak nasi dagang Terengganu
Ketupat manis & lemak
Makan dengan rendang masakan air tangan sendiri
Ada tapai pulut signature arwah MIL


Mak aikhhh makan tak hingat dunia
Kejap2 mengunyah
Baru makan kat rumah sendiri
Belum campur g beraya rumah orang lagi tuh

Apapun seronok beraya
Lagi2 ada anak bujang gomok nih



Mama excited lebih ada anak bujang
Beli baju melayu
Siap sampin bagai
Songkok aje tak jupe beli

Kak Ain & Auni jangan cakaplah
Bukan main seronok beraya
Ikut sepupu berjalan raya

Teringat masa kecik2 dulu
Raya itu mmg utk kanak2

Kan....

Tak sabar nak baca cerita kawan2 beraya pulak
Cepat update blog !!




2 comments:

norey said...

betul tu lynn..xkisah beraya di mana..yang penting dapat berkumpul bersama saudara mara....wahh..hebat lynn..masak rendang....nanti boleh la nak rasa air tangan lynn.. :)

Ibu n Abah said...

Salam AidilFitri buat lynn
Dpt rasakan xcitednya lynn mencari baju melayu dan samping buat anak teruna....