Pages

20 October, 2012

JJCM KUCHING - Day 1



-sila jangan muntah darah baca entry panjang & banyak tepek gambar nih yek- 

mintak maaf banyak2 
in case kalo ada yang menunggu entry Kuching trip nih
dah seminggu baru sempat nak hapdet
dont expect too much
ini bukan travelog
ini sekadar catatan peribadi utk masa depan

trip ke Kuching nih
aku tempah tiket dari bulan Mac-2012
alhamdulillah..dapat tiket RM68 pergi balik
x termasuk kos baggage lagik

aku bertolak ke Kuching -pada 12/10 flight AA pukul 11.45am
selamat tiba ke lapangan terbang Kuching 115pm
utk mereka yang belum tahu / atau bercadang nak ke Kuching
jangan terkejut sebab di Kuching airport
ada kaunter imigresen 
anda2 diminta menyediakan I/C semua anggota trip utk check clearing dahulu

+- lepas clearing , amik baggage
tunggu plak van tour yang aku tempah sejak awal lagik
kisah menempah tour van/guide nih mmg macam2 kisahnya
alhamdulillah manage to get one reliable person-En Ahmat namanya
kosnya adalah RM900 utk sewa van & pemandu serta kos penginapan 3h 2malam sekali..
murah kan?

driver dah siap menunggu
kami terus dibawa makan tengahari 
kedai makan itu namanya KOPI O CORNER
maaf x sempat tangkap gambar kat situ
just mcm kedai kopitiam biasa shj

lepas makan - dibawa menunaikan solat ZUHUR & JAMAK ASAR 
di Masjid Negeri
selepas itu driver tuh mencadangkan utk ke India Street Pedesterian Mall
pergilah jugak pusing- dan terus berjalan sampai ke Waterfront yang famous itu

malangnya..tak sempat nak berjalan sangat hujan turun maha lebat
mmg trip kesana - mmg tak kena gaya
asik hujan memanjang..KL pun sama kan..musim hujan nih!

sempat berteduh sambil shopping barang2 cenderahati kat Kuching Waterfront Bazaar
rambang mata tgk key chain comel2 & jugak fridge magnet
seriously murah jugak!
16 bijik keychain macam2 jenis- RM10
fridge magnet - RM2 sebijik
sila fengsan!!

 sila layan gambar yek!
Bangunan ADUN,INDIAN MALL,WATERFRONT BAZAAR,Sarawak River Cruise adalah mahal yea- RM60 seorang!

bergambar itu adalah wajib walaupun muka berminyak,badan berlengas sgt2!!-time nih Auni mengamuk nak naik cruise- mama adalah sgt kedekut nak membazirkan duit utk kos river cruise yang mahal itu :(

adalah 1 jam di area situ
driver p/up & kami dibawa pulak ke Tempat Kristal
jangan tanya - kat mana?
aku adalah blur disitu

sangat cantik2
kosnya aku rasa agak murah sikit compare di KL
tapi kena survey area China Town sbb last day aku ada singgah area sana
harganya lebih murah dari kedai kristal nih
huhuhuhu!!

sat aku tepek gambar lagik ;

sila fengsan peminat kristal semua..aku x berapa suka..jadi tak berapa membeli..yang sawan adalah  bonda terchinta..beli macam bawak kontena!!
lepas cik nee - bonda terchinta
dah sudah mensawan kristal kat sini
driver pun hantar kami ke homestay 
aku at the last minute cancel hotel booking
sbb lebih selesa pg dok homestay
sbb bila tggl hotel 
bilik aku & mak jauh2
so better tggl homestay- mak aku lak jenis suka masak2
suka minum2
so ini pilihan paling tepat

homestay adalah flat yea kawan2
meski hanya 2 bilik
tapi makkkkk aikhhhhh besar giler..
kalo kat KL ini adalah standard kondo

tak percaya..
sila tgk gambar ini

hall & dining - dapor ada kat belakang, toilet 2, bilik ada 2,ada tv,-siap ada cerek,kuali,periuk,perkakas pinggan-mangkuk,mesin basih,aircond,kipas,ada extra bed- truly mmg selesa & absolutely sangat2 murah!!
malam pertama itu
kami dinner makanan yang cik nee masak dari rumah
ada sambal ikan bilis,gulai lemak ikan kurau,ikan masin,nasi goreng-kami panaskan
lepas tuh masing2 pengsan kepenatan

ehhh kat sana pukul 6 lebih dah macam senja di KL
cepat gelap 
jadi mata pun cepat mengantok..

ok..tunggu next 2nd day entry pulak..
penat nak memilih gambar nih
penat lagik nak mengarang
biar ayat merapu pon!!




3 comments:

Ayin MM said...

saya tak pernah ke kuching. teringin jugak nak ke sana. thanks for sharing :)

Lily@MamaZaraZareef said...

kenangan 1st time ke kuching tahun 2009 dulu..hampir2 tk lepas kat imigresen sbb tak bawak surat beranak zara..mykid plak mula2 die tknak layan..nasib last2 setel jugak..wuwuwuwuwu..saya pon mmg tak tau sana ada imigresen..ingat obesea aje.hehehehhe

Imaan09 said...

best2.. terutama utk org sabah y xpenah g sarawak..kihkih..