Pages

06 October, 2012

hak ekslusif

keselamatan anak2 kita ditangan kita


aku rasa perasaan yang sama seperti ibu2 yang lain
sejak aku bergelar mama
aku mula risau dgn keselamatan anak2ku
lebih2 lagi aku punya dua anak perempuan

banyak benda yang kita risaukan
selain menjaga kesihatan kedua-dua mereka
aku jugak turut risau tentang keselamatan mereka serba-serbi
banyak benda yang aku titik-beratkan

kalo bawak berjalan tempat public
jangan harap nak lepas bebas berjalan
even sekangkang kera depan mata
semua mesti berteman
semua mesti berpimpin

baru2 nih tgk cerita cerekarama di TV3
kupetik dosa -
lakonan Fasha Sandha,Zaidi Omar
buat aku lebih paranoid

banyak scene yang menakutkan
kebetulan kak ain pun tgk tv sama
bila time scene Zaidi Omar dok pegang2 budak perempuan tuh
kak ain tanya "dia nak buat apa , mama?"
aku pun dgn selamba menjawab "dia nak rogol budak tuh,,.nak buat benda tak baik "
ain tanya lagi "rogol tuh apa , mama/"

damnnn!!

aku blur & tak tau nak jawab guna ayat yang paling sopan

at last aku pun buat ayat paling sempoi

ain punya tuttt*- hanya ain seorang aje yang boleh sentuh
sumer anggota badan ain hanya ain seorang aje yang boleh usik
takde sapa yang boleh usik2,pegang2
takde sapa boleh cium2 ain
itu hak ekslusif ain sahaja

kalo sesiapa ada buat yang bukan2 pada Ain
Ain larik
Ain tendang dia
Ain gigit dia
bagitau cikgu kalo kat sekolah
bagitau mama-papa

ada banyak artikel dalam internet
untuk mendidik kita sebagai ibubapa
menjaga keselamatan anak masing2

meh aku paste sini
safe kids without scare them
kidz safety zone
kidscape

alahai kalo nak paste memang banyak
tekan kat google berlambak2
sangatlah bagus utk kita buka satu-satu
dan start our own reading

sekarang anak2 makin membesar
mereka lebih advance dari zaman kita membesar dulu

apapun memang kita sebagai ibubapa kena amik tahu
jangan dah terhantuk baru nak terngadah!!

semalam baca blog drsinga
buat aku beristighfar panjang

ya Allah,lindungi anak2 kami
sepanjang ketiadaan kami
amin..






4 comments:

gadisBunga™ said...

akak.

betul lah zaman sekarang ni pendekatan nak mendidik anak-anak pun terpaksa sama advanced dengan arus semasa.

saya dah jadi semakin risau.

Lily@MamaZaraZareef said...

teringin nk tgk citer tu aritu tp termiss plak..mmg extra risau bile membesarkan anak2 popuan ni kan..one day kena explain kat zara benda yg sama kak lynn explain kat ain nih..huhu

Dr Singa said...

saya tak habis nengok cerita tu hari tu...
apa endingnya eh..?

littlehumblelynn said...

gb,

mencabar jadi ibubapa zaman skrg..sumer benda kena lebih advance :))

lily,

mmg kena guna ayat yg mereka faham.kena terus terang,bdk2 nih dia x paham kalo kita cakap pusing2

drsinga.

zaidi omar & wife kena tangkap dr..anak diorang mati due to acute internal bleeding..scary!!