Pages

10 June, 2015

Threaten Abortion @ 11 weeks

Aku dikejutkan dengan berita yang aku mengandung pada 29/4/2015.Kalo mengikut kiraan aku telah mengandung 5 minggu ketika itu.

Forward gambar UPT yang positif pada en papa, as usual papa sangat positif.,Katanya rezeki minallah.Allah kurniakan kita rezeki anak,sedangkan orang lain berusaha kuat untuk dapatkan seorang anak.

Aku redha ajelah walaupun aku tau aku akan mabuk teruk sebagaimana mengandungkan anak2 yang lain.Jauh disudut hati teringatkan Adeeb yang baru 18 bulan umurnya.

Betul sangkaan aku,2 minggu selepas itu mulalah penyakit super mabuk ku itu.

Langsung tak boleh bau sabun segala jenis sabun, sabun mandi,sabun basuh pinggan,sabun cuci lantai,sabun basuh baju hatta sabun cuci muka sekali.Bagi aku bau tuh sangat kuat & mulalah aku beralih pada sabun ‘smell free”.

Bau hanyir ikan & bahan2 mentah memang buat musuh.En papalah tukang shopping barang basah, tukang siang, cuci bersih2.Kemujurannya aku masih boleh memasak walaupun masak versi campak2.Lantakkan..asalkan anak2 suka apapun yang mama dia masak.

Kebetulan aku bercuti panjang minggu lepas & selamat kembali ke kampong halaman en papa setelah 6 bulan tak balik kampong.Perjalanan dari KL- Dungun takde lah jauh sgt ikutkan sbb ada highway LPT baru.

Tapi setibanya aku di kampong, aku perasan ada bleeding sedikit.Aku dok positifkan diri mungkin sebab aku beribakan si Adeeb yang 12kg tuh 6 jam lamanya.Mungkin sebab itu.Adeeb pun bukan main lasak lagi,jenuh nak mengelolakan dia.

Namun bleeding itu berlarutan selama seminggu lamanya.Jumaat 5/6/15 aku mula cuak sebab darah yang kuar makin banyak walaupun aku takde rasa cramp @ sakit dimana2,Amik kesempatan ke hospital sebab si Adeeb tengah tido kat umah kak ipar yang selang sebuah rumah dengan rumah arwah mertua.

 Sampai ke hospital Dungun, terus mendaftar di ER.Tak sampai ½ jam duduk, nama aku dipanggil masuk ke bilik observation.

Disuruh baring dahulu..Datang seorang doktor lelaki Cina yang bertanyakan pelbagai soalan bertalu2.Antaranya bila last period, ada bersama suami baru2 ni, kenapa tak buat buku merah & berapa lama bleeding?Jenuh nak menjawab soalan bertalu-talu ini.Doktor ini aku rasa agak kasar & PR tak berapa nak baik.Aku rasa sedikit ‘offensive” dgn cara dia seperti dia macam terpaksa attend kes aku.

Ultrasound dijalankan, aku redha ajelah sebab memang tak nampak bayang doctor perempuan ketika itu.

Keputusan USG memang menunjukkan kantung berusia 11 minggu tetapi janin di dalam rahim not well develop.Kata doctor tak nampak bayang kaki, tangan & the worse case dia tak boleh detect “heartbeat” langsung!Kata doctor sepatutnya 11 minggu USG baby dah menunjukkan keadaan baby yang berupa kejadian manusia dengan kaki, tangannya.

Allahuakhbar!

Walaupun aku tak ready dgn kandungan ini, tapi hati ibu yang dah mula sayangkan anaknya,Penat melayan mabuk teruk 4 minggu lamanya.

Doktor mintak izin untuk VE – dan aku menolak disitu.Tetiba ada nurse disitu bagitau “puan mahukah saya panggilkan seorang doctor wanita?”

Ya.Saya mahu seorang doktor wanita untuk itu.

Allahuakhbar..Allah itu maha mendengar hati kecilku ini.

Alhamdulillah.Ada seorang doktor wanita India yang lebih professional,lebih empathy & lebih soft spoken.

Scan sekali lagik, dia pun bagitau perkara yang sama jugak.Dia tak advice untuk terus cuci – atau D & C dalam terma perubatannya.

Dia buat VE- bagitau OS close lagik.

Dia hanya advice aku tggu 2 mggu – tggu kalo ada “ perut ikan” yang keluar sendiri dari rahim & repeat scan lagi sekali 2 minggu kemudian.

Dan setakat hari ni, aku masih bleeding walaupun tak banyak macam kita datang bulan.

Dan aku menanti miracle,supaya ianya keluar sendiri.Aku seriau bab2 nak cuci2 nih.Menanti miracle jugak mana tau ujian USG hari tu tak tepat.Siapa tahu kan?Mana tau 2 minggu lagi result USG berpihak pada aku & bayi ini.

Tumpang doakan yang baik2 untukku..Moga dipermudahkan segala-galanya.

Aku redha dgn ujian ini sebab aku yakin Allah itu adalah sebaik2 perancang.Aku tak putus berdoa semoga ada keajaiban disebalik semua ini.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 comments:

Liyana said...

smg semuanya baik2 aje :)

sebut psl gugur ni.. adik ipar baru keguguran .. syg sebab 2 kantung :(

Takpe Allah lebih tau :) positif je k

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI