Pages

23 June, 2015

Pantang & keguguran!

Berpantang hari ke-5
Walaupun keguguran namun ritual berpantang masih "wajib" bak kata mak aku

Aku berpantang sendiri
1st day mmg mak jaga,mak masak segala
Tapi 2nd day aku urus sendiri sbb bulan posa ni mak aku selalunya terlibat dengan program tadarrus Al Quran dengan kariah surau dia

Aku tak kata aku strict sgt berpantang
Aku bertungku 2x sehari
Minum air kunyit-mak kata 3 hari je tapi aku buat jugak tiap2 hari


Sebab pas minum selalunya darah nifas tu kuar lebih lancar
Berstokin jugak tapi aku bukak jugak kalo  dah tak tahan panas-maklumlah musim super panas ni mmg azab jugak berstokin 24 jam
Dan berbengkung-aku buat takat 10jam sehari-siang 5 jam,mlm 5 jam
Again-alasan yang sama "panas"

Makan-minum
Pantang kuah2
Aku makan ikan bakar + lada hitam
Ais2 mmg tak sentuhlah


Kata mak,kurang2 berpantang 2 minggu
Tapi minggu depan aku dah start masuk keja semula
Hopefully dah boleh puasa balik
Tak larat nak ganti posa byk2 nih
Pffffhhhhhh!!

Semalam diserang rengat kaw2
Terus paksa hubby bakar tungku
Bertungku 1/2 jam
Dan minum kopi o panas
Mmg mujarab bagi aku
Tiap kali pas bersalin mmg wajib kena rengat-mmg tak bernasib baiklah!!
Darah sejuk mak kata!
Huhuhuhu...

Apapun bagi aku 
Pesan orang tua2 nih
Jangan amik semua tapi jangan pulak buang semua
Kalo ada logiknya tak salah kita ikut
Kita tak boleh moden sgt kan..

Ok..masa untuk minum air kunyit lagik
Walaupun rasa hazabedah
Khasiatnya mmg berkesan utk aku

Wish me luck!




No comments: