Pages

05 December, 2013

Musibah & sedikit terkesan!

Musibah banjir kali nih
Yang melibatkan family in law
Yang tinggal di Kuantan
Sgt mengesankan buat aku
Kebetulan baru minggu lepas ke Kuantan melawat in law tuh

Subhanallah!!

Hari air naik
Diminta berpindah ke pusat pemindahan
Ramai,sesak dgn umat manusia
SIL amik keputusan cari hotel bajet
Sebab lgsg xde tpt nak berlunjur kaki di pusat tuh
Dia dgn anak kecik tiga orang
Menitik air mata aku sbg ibu

Kuantan bergelap 
Even hotel pun xde lampu
Mujur ada generator
Itupun penggunaannya terhad
Berpanas,bernyamuk
Anak2 mengadu lapar
Anak2 menangis ketidakselesaan
Allahhuakhbar!

Banjir terburuk mungkin di Kuantan
Lumpuh sama sekali
Ada yang tersangkut di tgh jalan
Gara2 laluan yang ditutup
Anggota keselamatan keja 24jam
Talian op banjir hotline
Polis,TUDM,PGA & orang perseorangan serta NGO
ke hulu-hilir menghulur bantuan

Aku hanya menadah tangan 
Semoga musibah ini tidak berlarutan
Bantuan cepat2 dihulurkan

Semoga mangsa2 terlibat bersabar
Diberi pembelaan sewajarnya

Mari kita hulurkan bantuan mana yang terdaya
Penuh Fb feeds dgn akses bantuan bencana
Pilih mana satu yang kita suka
Smg bantuan yang sedikit bisa meringankan beban mereka
Atau kita tadahkan doa buat mereka
Allah dgr doa kita.


Gambar2 rumah SIL,ihsan whatsapp family.

Utk Usu,smg tabah dgn ujian ini
Semoga Allah gantikan lebih baik slps ini
Amin...


4 comments:

norey said...

Kita sama² doakan semoga banjir semakin surut dan hujan semakin reda...Ya Allah..permudahkan la semuanya..

YUS said...

Allahuakbar.. kesian sgt dengan mangsa banjir.. Semoga dipermudahkan segalanya! :(

Byzura Mj (By) said...

Allahuakhbar.. semoga tuhan lindungi semuanya kak lin :(.

indahhouse said...


Salam kak Lyyn,
Allah.. kesiannya. Hari ini panas sekejap jer, tapi hujan waktu petang. Kain baju tak sempat kering, kita dah mengeluh.
Mereka yg dilanda musibah banjir lebih susah. Banjir teruk ni, kak Lyyn...Kita muhasabah dan hulur bantuan.