Pages

09 July, 2013

Ramadhan kali ini

Kali nih
Berpuasa kali ke 2 dalam keadaan aku yg berbadan dua & kini  di penghujung trimester ke 2
Hopefully bertahan sehingga 30 hari

Berpuasa,mengandung,bekerja sepenuh masa
Cabarannya?

Tentulah berkali ganda dpd biasa
Bangun pagi2 utk menyediakan sahur
Rushing dari PJ utk memasak utk berbuka pulak
Belum lg kelelahan dgn kerja rumah yg x pnh hbs

Berpuasa kali ni jugak adalah cabaran besar utk anakku Ain
Kali pertama bersekolah pg & ptg
Mujur esok kedua-dua sekolah bercuti
Jd papanya boleh monitor di rumah sbb papa pon bercuti esok

Aku masih mgamalkan sistem ganjaran dgn Ain
Sbb ini didikan awal yg diterapkan oleh mak ayah aku dulu
Alhamdulillah,lama-kelamaan dia akan tau ttg kewajipan berpuasa

Tp aku selalu berpesan pd Ain
Dia boleh berbuka kalau dia rasa tak larat
Tiada paksaan lgsg
Yg ptg terus mencuba utk berpuasa penuh sehari

Kewajipan plg utama mendidik dia tertib solat dahulu 
Bila dah boleh solat ,i/allah yg lain xde mslh

Apapon selamat menunaikan ibadat puasa semua
Kaut ganjaran bonus berlipat kali ganda bulan ini
Kurangkan berkata yg tak berfaedah

Dan bulan ini bulan mentarbiah iman 
Smg kita diberi kesabaran 
Utk melalui ujian iman ini










2 comments:

aThidEaN said...

insyaAllah dipermudahkan.
pengalaman saya 2 kali berpuasa semasa mengandung, yg pertama 1st trim, kedua second trim. masing2 ada cabaran sendiri.
tp nikmatnya lebih indah.
kita kenal siapa diri kita sepanjang tempoh ini. insyaAllah

Dr Singa said...

kalau tak larat... jangan di paksa..