Pages

23 July, 2013

Ain & ibadah puasa tahun ini..

Alhamdulillah
Kak ain bjaya puasa 10 hari setakat hari ini
Ponteng 4 hari
Itupun sbb dah hampir nak pengsan tgk dia hari tuh

Macam2 ragam
Macam2 menu request
Yg paling penting
Mmg kena & wajib bersahur utk dia
Mujur dia mudah bgn & mkn waktu sahur

Aku rasa ibubapa 
Tak boleh berkeras sgt ttg puasa ini
Anak2 ini belum jatuh hukum wajib lagik
Tapi bagus kalo kita didik dari awal
Mulakan dgn 1/2 hari @ smp dia sndr bgtau dia tak larat

Wpun Ain puasa aku still bg duit belanja sekolah mcm biasa
In case dia lapar x thn sgt
Dia boleh beli mknn mcm biasa
Tiada paksaan lgsg

Aku jugak masih mgamalkan sistem reward s/mana mak-abah aku didik aku kecik2 dulu
Tahun ini target aku pd dia hanya 16 hari
Kalo lepas 16 hari ini
Dah cukup syukur sgt..

Nasihat aku utk ibubapa muda
Follow the flow
Jgn memaksa
Ikut kemampuan anak2 kita
Beri dorongan
Beri nasihat
Dan selalu bercerita hikmah berpuasa pd anak2 kita
I/allah,Allah permudahkan.

Utk Ain
Mama bangga dgn pencapaian ini
Smg istiqomah hdknya
Dan suatu hari nanti faham ttg kebaikan ibadah puasa ini hdknya.


Melihatkan anakku berpuasa
Aku teringat zaman kecikku berpuasa
Dulu pasar ramadhan bukan mcm skrg
Paling tak boleh lupa
Tiap kali puasa kami adik beradik akan berebut tupperware air plg tinggi & besar
Motip-nak minum air byk2!!

Hahahaha!!

Apapun Selamat Menjalani ibadah puasa
Aku masih kuat berpuasa walaupun baby  tgh lasak dlm perut
6 bln & still counting

Alhamdulillah
Syukur!!




1 comment:

Dr Singa said...

baju raya dah ada..?
:)