Pages

11 March, 2014

Tiada paksaan!

Sebagai ibubapa islam
Mendidik anak tentang tatacara hidup sebagai muslim
Bukan semudah memetik jari

Anak yang sedang membesar
Bertanya 1001 soalan
Bila disuruh ikut solat
Bila disuruh mengaji
Bila diasuh untuk berpuasa
Bila dididik menutup aurat

Ain mula bertudung ke sekolah tahun lepas
Tiada paksaan dari aku & papanya
Aku hanya bg galakan
Beli tudung yang selesa utknya
Semuanya berjalan dgn baik sehinggalah malam nih
Aku pesan dgn dia,pakai elok2,jgn buka2,

Dia bagitau dia takmo bertudung esok
Katanya kawan2 ada yang kejap pakai kejap tidak
Aku & papanya pandang satu sama lain

Inilah dilemanya
Aku dulu pernah jugak merasa yg sama
Pemberontakan & krisis identiti
Dulu zaman muda
Teringin nak sarung itu-ini
Teringin pakai apa yang kawan pakai
Nak itu
Mahu ini
Jenuh mak berleter
Tapi tetapppppp..degil!

Jadi malam ini
Tetap iron tudungnya macam biasa

Bagitau pada Ain
Mama iron tudung macam biasa
Esok tghr Ain pikir dulu
Samada nak pakai tudung @ tak
Mama takde esok
Ain buat keputusan Ain sendiri
Dulu mama & papa tak pernah paksa Ain bertudung

Tapi tudung dituntut dalam Islam utk tutup aurat
Orang yang tutup aurat Allah sayang
Dan kali nih pun mama & papa tak nak paksa Ain jugak
Ain dah besar
Mama hormat apa pun keputusan Ain

Toleransi masih jadi asas didikan kami
Lagipun paksaan takkan membawa ke mana


Mama doakan yang terbaik utk kamu
Semoga kamu ada keputusan yang baik esok

Sayang kamu ketat2!!

1 comment:

norey said...

cepatnya masa berlalu....dah besar ain...kita sebagai ibu dan ayah mendoakan yang terbaik buat anak²